AVIC Morning Star 50 (Qimingxing 50)
Výškový bezpilotní vzdušný prostředek na solární pohon typu Morning Star 50 (čínsky Qimingxing 50) z dílny korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China) má plnit funkci tzv. „presudo-satelitu“. Zmíněný stroj má tedy podnikat velmi dlouhé autonomní lety ve stratosféře malou rychlostí v zájmu civilního i vojenského sektoru. Mezi jeho úkoly lze přitom mimo jiné řadit vzdušný průzkum, vyhledávání ohnisek lesních požárů, ekologický monitoring, vzdušné mapování či působení v roli vzdušné retranslační stanice. Tento čínský protějšek menšího vojenského experimentálního UAV typu Airbus Zephyr S (Zephyr 8), který svůj nejdelší a zároveň poslední let o délce 64 dní podnikl v srpnu roku 2022, má dva velmi štíhlé trupy s přibližně čtvercovým průřezem a velmi štíhlé křídlo s rozpětím 50 m. Zatímco střední partie křídla UAV typu Morning Star 50 má půdorys ve tvaru obdélníku a nulové vzepětí, vnější části křídla tohoto stroje mají půdorys ve tvaru lichoběžníku a kladné vzepětí. Celá horní plocha křídla UAV typu Morning Star 50 je pokryta solárními panely. Každý trup tohoto stroje nese jednu obdélníkovou svislou ocasní plochu (SOP) a jednu vodorovnou ocasní plochu (VOP) s půdorysem ve tvaru obdélníku. VOP jsou přitom uchyceny k břichu trupů, přímo před SOP. Pohon UAV typu Morning Star 50 obstarává šest elektromotorů. Každý z nich přitom roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tažném uspořádání. Všechny pohonné jednotky tohoto stroje jsou vestavěny do náběžné hrany střední části křídla, dva v oblasti mezi trupy a čtyři vně trupů. Vzletové a přistávací zařízení UAV typu Morning Star 50 tvoří pevný (nezatahovatelný) šestibodový kolový podvozek ostruhového typu. Ostruhové podvozky jsou přitom uchyceny k spodní hraně SOP. Naproti tomu hlavní podvozky jsou instalovány pod trupy, na úrovni křídla. Pod konci obdélníkové střední partie křídla tohoto stroje se navíc nachází instalace vyrovnávacích podvozků. UAV typu Morning Star 50 má údajně rozpětí 50 m a údajně je schopen operovat ve výškách nad 20 000 m. Palubní baterie mu navíc mají umožňovat setrvat ve vzduchu i přes celou noc. Díky solárnímu pohonu a palubním bateriím by tento stroj měl být teoreticky schopen podnikat autonomní lety s délkou několika měsíců až roků. To přitom spolu s velkou operační výškou umožní za pomoci několika UAV typu Morning Star 50 pokrýt velmi rozlehlá území. Za válečných podmínek navíc sestava několika těchto strojů může tvořit zálohu vojenským satelitům, pro případ kdyby byly vyřazeny (např. protisatelitními zbraněmi). Kromě toho UAV typu Morning Star mohou sloužit k nouzovému přenosu telefonního a internetového signálu při rozsáhlých mimořádných událostech. Prototyp UAV typu Morning Star 50 se do oblak napoprvé vydal dne 3. září 2022, z letiště Yulin, které se nachází v provincii Shaanxi. Zmíněný let trval pouhých 26 min a obešel se bez problémů. Zkouškám tohoto stroje přitom přecházely zkoušky menších UAV na solární pohon typu Morning Star (Qimingxing) s rozpětím 10 m a 20 m.
Verze: žádné
Vyrobeno: jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Navádění: inerciální (autopilot) + rádiové povelové + satelitní (?)
Pohon: šest elektromotorů neznámého typu
Vybavení: ?
TTD: | |
Rozpětí křídla: | cca 50 m |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. užitečné zatížení: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | 20 000+ m |
Max. dolet: | ? |
Operační rádius: | ? |
Vytrvalost: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 8.9.2022