Novik-XXI GrANT

Lehký bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) typu GrANT z dílny vědecko-výrobního konstrukčního centra (NPKC) Novik-XXI slouží k vyhledávání a rozpoznávání pozemních cílů, určování polohy pozemních cílů, řízení dělostřelecké palby a vzdušných útoků na pozemní cíle a provádění kontroly výsledků útoků. Zmíněný stroj má protáhlý vřetenovitý trup s hranatým profilem, hornoplošně uspořádané křídlo s obdélníkovým půdorysem a klasicky uspořádané ocasní plochy. Ocasní plochy UAV typu GrANT se sestávají z jedné lichoběžníkové SOP a jedné obdélníkové VOP. Křídlo a VOP tohoto stroje je řešeno jako demontovatelné. Díky tomu lze tento stroj přepravovat v kontejnerech. Pohon UAV typu GrANT obstarává jeden pístový dvouválec. Zmíněný motor je vestavěn do přední části trupu a roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tažném uspořádání. UAV typu GrANT vzlétá z mobilního pozemního katapultu a přistává na břicho jako klasický letoun. Součástí celého bezpilotního komplexu typu GrANT je mobilní řídící stanoviště (s pracovišti dvou operátorů) na podvozku terénního nákladního automobilu typu UAZ-3741 a přepravě-startovací vozidlo (se startovacím katapultem a dvěma přepravními kontejnery s UAV typu GrANT) na podvozku terénního nákladního automobilu typu UAZ-3303. Shodnou mobilní řídící stanici přitom využívají též UAV typu BRAT a Otčelnik. UAV typu GrANT může působit ve vzdálenosti až 70 km od pozemní řídící stanice po dobu 3 ž 4 h. Přitom může operovat buďto zcela autonomně nebo být řízen operátorem. NPKC Novik-XXI komplex typu GrANT vyprojektoval, mezi srpnem roku 2000 a srpnem roku 2001, v kooperaci s Kyštymským radiozávodem. Zmíněný komplex byl svými tvůrci již od počátku zamýšlen jako alternativa k operativně-taktickému bezpilotnímu průzkumnému komplexu typu Stroj-P s UAV typu Pčela-1. Komplex typu GrANT byl přitom vyprojektován tak, aby komplex typu Stroj-P překonával ve všech takticko-technických charakteristikách. Zvláštní důraz při návrhu zmíněného komplexu byl kladen na nižší pořizovací a provozní náklady. Právě vysoké provozní náklady jsou jedním z hlavních nedostatků komplexu typu Stroj-P. UAV typu Pčela-1 totiž není zrovna nejlevnější. Kromě toho má projektovanou životnost pouhých 10 letů, která navíc v praxi činí okolo pouhých 5-ti letů. UAV typu GrANT proto dostal do vínku znatelně menší rozměry a hmotnost v porovnání s UAV typu Pčela-1. V jeho konstrukci navíc našly uplatnění komerčně dostupné komponenty a technologie z leteckého modelářství. Mobilní řídící středisko, stejně jako startovací zařízení, bylo z toho samého důvodu umístěno na podvozek nejlevnějšího terénního nákladního automobilu značky UAZ. Celý komplex typu GrANT byl široké veřejnosti poprvé prezentován v srpnu roku 2001 na výstavě MAKS 2001.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  ?

 

 

 

Navádění:   inerciální + rádiové-povelové

Pohon:        jeden pístový motor neznámého typu                    

Vybavení:   tři TV kamery s různým zorným polem, termovizní systém nebo laserový dálkoměr-značkovač (užitečné zatížení tohoto stroje činí 3 kg)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 2,50 m
Délka:   2,24 m
Výška: 0,45 m
Prázdná hmotnost: 14 kg
Max. vzletová hmotnost: 16 až 20 kg
Max. rychlost: 160 km/h
Cestovní rychlost: 120 km/h
Praktický dostup: 3 000 m
Operační rádius: 70 km
Vytrvalost: 3 až 4 h

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 10.1.2019