Dynamika KBLA IVC

Typ:  bezpilotní terčový komplex

Určení:  imitace různých prostředků vzdušného napadení, včetně lehkých a pomalých UAV a vrtulníkových UAV, při testování nových a modernizovaných prostředků PVO

HistorieTématikou bezpilotních vzdušných prostředků se CNTU (Centrum vědecko-technických služeb) Dynamika, které je nejvýznamnějším ruským vývojářem leteckých simulátorů, začalo zabývat v roce 2014. Tehdy totiž zmíněná společnost obdržela kontrakt na zpracování technického řešení bezpilotního vzdušného komplexu se vzdušnými prostředky s kolmým vzletem a přistáním. Krátce nato, v roce 2015, byl CNTU Dynamika zadán vývoj bezpilotního vzdušného terčového komplexu, jehož součástí se mělo stát hned několik typů bezpilotních vzdušných terčů různé hmotnostní kategorie s pevným křídlem i rotující nosnou plochou. Zmíněný komplex vešel ve známost jako KBLA IVC (Kompleks s bespilotnymi letatelnymi apparatami – imitator vozdušnych celej = Komplex s bezpilotními vzdušnými prostředky – imitátor vzdušných cílů) a slouží k imitaci různých prostředků vzdušného napadení, včetně lehkých a pomalých UAV a vrtulníkových UAV, při testování nových a modernizovaných prostředků PVO. Součástí komplexu typu KBLA IVC kromě mobilní pozemní řídící stanice, která je umístěna na korbě automobilu, aparatury pro vedení radioelektronického boje a elektronickou imitaci cílů, pozemního zařízení pro obsluhu terčových UAV a automatizovaného výukového systému (počítačová školní třída) jsou hned dva typy terčových bezpilotních vzdušných prostředků. Konkrétně se jedná a UAV s pevným křídlem a pístovým pohonem a UAV s rotující nosnou plochou typu K2. Zatímco letadlový vzdušný terč komplexu typu KBLA IVC je modifikací průzkumného bezpilotního vzdušného prostředku typu Granat-4 (Rubež-20) z dílny společnosti Aerokon (z tohoto UAV vychází též vzdušný terč typu MV-S universálního terčového-výcvikového komplexu typu 9F6021E Adjutant z dílny Iževského elektromechanického závodu Kulon), vrtulníkový bezpilotní vzdušný terč typu K2 je novou konstrukcí vzešlou ze zkušebně-konstrukčních prací (OKR) s šifrou Kljon-VR. Zmíněný stroj byl vyprojektován NPP Strela na základě zadání Ministerstva obrany Ruska z konce roku 2016. Stendovými i letovými zkouškami přitom bezpilotní vrtulníkový terč typu K-2 prošel na počátku roku 2017. 929. GLIC (Státní letové testovací centrum) z Achtubinska byl komplex typu KBLA IVC předán, za účelem realizace první etapy státních zkoušek, dne 24. srpna 2019. Tomu předcházely předběžné závodní a letové-konstrukční zkoušky. Součástí první etapy státních zkoušek komplexu typu KBLA IVC se staly též letové testy obou UAV patřících do sestavy tohoto komplexu. Hlavní část letového zkušebního programu byla realizována mezi zářím a říjnem toho samého roku na letišti Protasovo, které se nachází v Rjazaňské oblasti. Obsluhu bezpilotních terčových UAV přitom zabezpečovali odborníci Letového-zkušebního komplexu CNTU Dynamika, který byl založen v roce 2019 a umožňuje provádět stendové, pozemní i letové zkoušky bezpilotních vzdušných prostředků a jejich systémů. První etapa státních zkoušek komplexu typu KBLA IVC byla završena dne 3. října 2019 kladným hodnocením. V průběhu první etapy státních zkoušek komplexu typu KBLA IVC se totiž podařily potvrdit výsledky předběžných závodních a letových-konstrukčních zkoušek, tj. že zmíněný komplex splňuje požadavky na výkonnostní, letové i provozní charakteristiky. To umožnilo vydat předběžné schválení stavby ověřovací série. V této souvislosti společnost CNTU Dynamika ještě v roce 2019 spustila svoji první výrobní linku na bezpilotní vzdušné prostředky. Tomu následovala druhá etapa státních zkoušek, která již byla provedena na polygonu. Druhá etapa státních zkoušek komplexu typu KBLA IVC byla úspěšně završena v říjnu roku 2020. V prosinci toho samého roku bylo oznámeno, že byly první komplexy tohoto typu předány VVS. Pravděpodobně poprvé VVS komplex typu KBLA IVC využilo v dubnu roku 2021 při cvičení, které se konalo v Astracháňské oblasti. V průběhu zmíněného cvičení byly přitom bezpilotní vrtulníkové terče tohoto komplexu postřelovány kanóny a PLŘS protiletadlového raketo-dělostřeleckého komplexu typu Pancir-S (RS-SA-22 Greyhound). Komplex typu KBLA IVC byl ale nasazen též při společných manévrech vzdušných sil a PVO Ruska a Srbska „Slavjanskij ščit-2021“, které se konaly v říjnu roku 2021 na srbské letecké základně Batajnica. I v tomto případě zmíněné komplexy posloužily k výcviku obsluh komplexů typu Pancir-S (RS-SA-22 Greyhound). V současnosti probíhají vývojové práce na nových modifikacích bezpilotního terčového vrtulníku typu K2. Konkrétně se jedná o modifikaci průzkumnou a útočnou.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Rusko (VVS)

 

 

K2 Kljon-VR

 

Bezpilotní vzdušný terč typu K2 je řešen jako klasicky koncipovaný vrtulník s kapkovitým trupem, který plynule přechází v ocasní nosník, jedním dvoulistým nosným rotorem s hřídelí skrytou uvnitř štíhlého pylonu vystupujícího z hřbetu trupu, jednou dvoulistou vyrovnávací vrtulí, která je uchycena k levoboku ocasního nosníku, a pevným tříbodovým podvozkem. Podvozek tohoto stroje se přitom sestává ze dvou odpružených noh, které jsou uchyceny k břichu přední části trupu a při pohledu zepředu zaujímají vzájemné uspořádání do tvaru písmene „V“, a jedné ostruhy. Ta je zase připevněna k vrcholu štíhlé trojúhelníkové šípové svislé kýlové plochy, která se nachází pod koncem ocasního nosníku. Kromě vyrovnávací vrtule a kýlovky ocasní nosník UAV typu K2 nese nevelkou vodorovnou ocasní plochu (VOP) s obdélníkovým půdorysem. Instalace VOP se přitom nachází na pravoboku ocasního nosníku, naproti vyrovnávací vrtule. Pohon tohoto stroje obstarává jeden pístový (?) motor neznámého typu. Zmíněný motor je umístěn v zadní části trupu a využívá výfukovou trubici, která vystupuje z pravoboku trupu. Terčový UAV typu K2 může operovat v prostředí s teplovou okolního vzduchu od -30 °C do +40 °C.

 

 

Navádění:   inerciální + rádiové povelové

Pohon:       jeden pístový (?) motor neznámého typu           

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru: ?
Ø ocasního rotoru: ?
Celková délka: ?
Délka trupu: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 315 kg
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   2 500 m
Operační rádius: 150 km
Vytrvalost: 2 h

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 31.12.2021