Zero Gravity ZG-T6

Šestimístný pilotovaný eVTOL typu ZG-T6 z dílny společnosti Zero Gravity Aircraft Industry se zaměřením na vývoj eVTOLů, která byla založena dne 31. března 2021 děkanem SASE (School of Aeronautical Science and Engineering) z Beihangu a která sídlí v technické zóně Hafei z Anhui, bude sloužit zejména k městské a meziměstské dopravě. Kromě plnění úkolů aerotaxi při každodenních cestách do zaměstnání, osobní dopravy a turistických letů, bude eVTOL typu ZG-T6 možné používat též k přepravě nákladu, plnění úkolů vzdušné záchranky či geologickému průzkumu. Drak tohoto stroje bude zhotoven z kompozitu na bázi uhlíkových vláken. Jeho trup bude mít kapkovitý tvar a bude zploštělý v horizontální rovině. Útroby trupu eVTOLu typu ZG-T6 bude z podstatné části vyplňovat prostorná šestimístná kabina s pilotním sedadlem vpředu a sedadly pro pět pasažérů vzadu, dvěma sedadly v přední řadě a třemi sedadly v zadní řadě. Zasklení kabiny eVTOLu typu ZG-T6 se bude sestávat z jednoho čelního, jednoho malého stropního a čtyř párů postranních oken. Druhý pár postranních oken bude přitom součástí vstupních dveří. Přímo za posledním párem postranních oken kabiny se bude nacházet instalace štíhlého hornoplošně uspořádaného křídla s lichoběžníkovým půdorysem. Zatímco střední partie křídla eVTOLu typu ZG-T6 bude mít výrazné kladné vzepětí, vzepětí jeho vnějších částí bude mírně záporné. K bokům špice trupu tohoto stroje budou uchyceny štíhlé lichoběžníkové kachní plochy s výrazným kladným vzepětím. Na zádi trupu eVTOLu typu ZG-T6 se bude nacházet instalace vysokých štíhlých motýlkových ocasních ploch s lichoběžníkovým tvarem a zdvojené lichoběžníkové kýlovky mající uspořádání do tvaru obráceného písmene „V“. Ocasní plochy tohoto stroje budou přitom s kýlovkami zaujímat vzájemné uspořádání do tvaru písmene „X“. Ke koncům kachních ploch, křídla a ocasních ploch budou uchyceny štíhlé překlopné vřetenovité gondoly. V čele každé z nich se bude nacházet instalace pětilisté vrtule, která bude roztáčena elektromotorem. Napájení všech šesti elektromotorů eVTOLu typu ZG-T6 budou obstarávat palubní baterie. K vnějším bokům křídelních motorových gondol budou navíc uchyceny horizontální plošky s ogivální náběžnou i odtokovou hranou. Ty budou k motorovým gondolám uchyceny napevno a budou  se překlápět s nimi. Při kolmém vzletu se všech šest motorových gondol eVTOLu typu ZG-T6 bude nacházet ve vertikální poloze. Po dosažení určité výšky a rychlosti se budou postupně natáčet směrem dopředu, dokud nezaujmou horizontální pozici. Tímto tento stroj bude postupně přecházet z visu do horizontálního letu. Přechod z horizontálního letu do visu se bude dít v opačném sledu. K vzletu a přistání bude eVTOL typu ZG-T6 využívat zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco příďový podvozek se bude zasouvat, po směru letu, do břicha špice trupu, hlavní podvozky tohoto stroje se budou zatahovat, po směru letu, do okrajů břicha střední partie trupu, přibližně na úrovni křídla. Kuli provozní bezpečnosti bude eVTOL typu ZG-T6 opatřen trojnásobě zálohovaným systémem řízení a záchranným padákovým systémem. Zpočátku bude zmíněný stroj létat s pilotem na palubě. Výhledově se však pro eVTOL typu ZG-T6 počítá s plně autonomním řízením. Stavbě reálného prototypu tohoto stroje předcházely testy zmenšeného bezpilotního demonstrátoru. Pohonné jednotky zmíněného demonstrátoru přitom roztáčejí třílisté (a nikoliv pětilisté) vrtule. V listopadu roku 2023 zmenšený demonstrátor eVTOLu typu ZG-T6 vykonal, spolu se zmenšeným demonstrátorem dvoumístného eVTOLu typu ZG-VC2 a dvoumístným eVTOLem typu ZG-ONE, první veřejný skupinový demonstrační let. Zmíněná letová ukázka byla přitom uskutečněna v technické zóně Hafei. V listopadu roku 2024 bylo demonstrátor eVTOLu typu ZG-T6 možné shlédnout na statické ukázce Airshow China 2024, která se konala v Zhuhai. To již probíhala montáž skutečného prototypu s předpokládaným termínem dokončení do dvou měsíců. Se zahájením komerčního provozu eVTOLů typu ZG-T6 se počítá v roce 2028.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  zmenšený bezpilotní demonstrátor, rozestavěn jeden prototyp.

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       šest elektromotorů neznámého typu

Kapacita:   5 pasažérů

                

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 15,4 m
Délka:   10,5 m
Výška: 3,5 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 2 500 kg
Cestovní rychlost: 250 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    300 km
Vytrvalost: 90 min

 



 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 6.2.2025