UAC/COMAC CR929 (ŠFDMS)

Typ:  velkokapacitní dopravní letoun

Určení:  doprava osob na dálkových linkách

Historie:  V roce 2012 se rozeběhla jednání mezi ruskou společností UAC (United Aircraft Corporation), která od února roku 2006 koordinuje vývoj a výrobu letecké techniky na území Ruska, a čínskou společností COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) ohledně možnosti společného postupu při vývoji nového širokotrupého velkokapacitního dopravního letounu pro dálkové linky (ŠFDMS). Na vládní úrovni byla vzájemná spolupráce ruského a čínského průmyslu při vývoji a výrobě zmíněného stroje, který vešel ve známost jako CR929, schválena v květnu roku 2014. Základní parametry letounu typu CR929 spolu s vývojovým plánem byly stvrzeny podpisem mezistátní smlouvy ze dne 25. června 2016. Zmíněný stroj se stane nástupcem širokotrupých dopravních letounů typu Il-86 (Camber A) a Il-96-300 a v základní zvažované verzi bude schopen přepravit 250 až 280 osob na vzdálenost okolo 12 000 km. Na světovém trhu bude přitom tvořit konkurenci americkému Boeingu 747 a evropskému Airbusu A350. Kromě výše uvedené základní verze se výhledově počítá též se „zkrácenou“ a „prodlouženou“ verzí. Dle předběžných plánů bude Ruská strana v rámci programu CR929 zodpovědná za vývoj kompozitního křídla, ocasních ploch a ovládacích ploch, zatímco Číňanům připadne vývoj trupu. Ten by měl být kompletován v závodě ze Shanghaie, v jehož výrobním programu se již nacházejí dopravní letouny typu ARJ21 a C919 čínské konstrukce. Zde by měla probíhat i finální montáž. Naproti tomu dodávky křídel by měl zajišťovat uljanovský závod AeroComposit-Ulyanovsk. Rusové si ale vzali na starost též výrobu podvozků. Pohon prototypů a prvních sériových exemplářů tohoto stroje budou obstarávat dvouproudové motory americké značky General Electric nebo britské značky Rolls-Royce. Letouny typu CR929 vyrobené po roce 2030 by však měly pohánět vyvíjené 35 000 kp motory typu PD-35 ruské značky Aviadvigatel. V současnosti se program CR929, který je koordinován rusko-čínskou společností CRAIC (China-Russia Commercial Corporation) založenou dne 22. května 2017 společnostmi UAC a COMAC, nachází ve fázi předběžného návrhu. Široké veřejnosti byl projekt tohoto stroje poprvé prezentován v listopadu roku 2016 na Airshow China 2016, která se konala v Zhuhai. Se zahájením letových zkoušek prvního prototypu se počítá v roce 2024. Do řadové služby by měly první sériové CR929 vstoupit v roce 2027. Základní verze tohoto modelu přitom ponese označení CR929-600. Výhledově se počítá též s verzí zkrácenou CR929-500 a verzí prodlouženou CR929-700.

Verze:  -

Vyrobeno:  0 (se zahájením letových zkoušek prvního prototypu se počítá v roce 2024)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:        dva dvouproudové motory s tahem řádu 35 000 kp

Kapacita:    250 až 280 osob

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 61,0 m
Délka:   63,4 m
Výška: 18,0 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 234 000 kg
Cestovní rychlost: M=0,85 (900 km/h)
Praktický dostup:   ?
Dolet: cca 12 000* km

 

* s 250 až 280 cestujícími na palubě

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 1.10.2017