BIA „Beijing-1“

Typ:  lehký regionální dopravní letoun

Určení:  doprava osob na místních linkách

Historie:  Jediný prototyp historicky vůbec prvního dopravního letounu čínské konstrukce nesl označení Beijing-1 a vznikl v prostorách BIA (Pekingský Aviatický Institut). Práce na tomto stroji se přitom rozeběhly v únoru roku 1958. Dopravní Beijing-1 byl navržen pro přepravu osmi až deseti osob na regionálních linkách. Po koncepční stránce přitom šlo o nevelký dvoumotorový dolnoplošník s poměrně krátkým zavalitým trupem, přímým křídlem a konvenčními ocasními plochami. Pohon tohoto stroje zajišťovaly dva vzduchem chlazené pístové motory typu Al-14 sovětské výroby. Ty se přitom nacházely uvnitř doutníkovitých gondol, které byly včleněny do náběžné hrany křídla, a roztáčely dvojici dvoulistých tažných vrtulí. Zatímco v čele těchto gondol byl umístěn kruhový lapač chladícího vzduchu, na jejich hřbetu se nacházel nevelký válcovitý kryt olejového chladiče. Trup Beijingu-1 ukrýval kabinu pro dva piloty a osm až deset cestujících. Zatímco na pravoboku trupu se nacházelo pět, na levoboku šest hranatých okének spolu s přístupovými dveřmi. Ty byly přitom umístěny na zádi přímo za odtokovou hranou křídla. Vzletové a přistávací zařízení Beijingu-1 tvořil zatahovatelný tříbodový podvozek příďového typu. Zatímco příďová vzpěra se zatahovala do přídě trupu (po směru letu), vzpěry hlavního podvozku do křídelních motorových gondol (proti směru letu). Jediný prototyp dopravního Beijingu-1, který svým vzezřením připomínal jakéhosi křížence sovětského Jaku-16 (křídlo s motorovými gondolami) s britským DeHavillandem DH.104 Dove (trup), se od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 23. září 1958 a předním představitelům čínského leteckého průmyslu byl představen dne 1. října toho samého roku. Protože krátce nato vývoj Beijingu-1 zcela zastavilo vládní nařízení, tento stroj nakonec nikdy nepřekročil prototypové stádium. V současnosti je jediný prototyp dopravního Beijingu-1 jedním z exponátů leteckého muzea v Pekingu.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva pístové motory typu Ivčenko Al-14 sovětské výroby s max. výkonem po 260 hp

Kapacita:    8 až 10 osob

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 16,40 m 
Délka:   12,15 m
Výška: 4,39 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 3 000 kg
Max. rychlost: 300 km/h
Praktický dostup:   4 800 m
Max. dolet:    1 075 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.7.2012