Xian MA600

Typ:  pokročilá modifikace lehkého regionálního dopravního letounu typu MA60 (modifikace sovětského letounu typu An-24 Coke)

Určení:  doprava osob na regionálních linkách

Odlišnosti od letounu MA60:

- instalace avioniky Pro Line 21 americké firmy Rockwell Collins

- moderněji pojatá kabina cestujících i letové posádky

- instalace vstupních dveří, které se nacházejí na levoboku, blíže u přídě trupu – nyní se vstupní dveře nacházejí před křídlem (v případě modelu MA60 až za křídlem)

- modifikovaná vnitřní konstrukce draku – drak tohoto modelu vykazuje menší hmotností (o 300 kg)

Historie:  Do prací na regionálním dopravním letounu typu MA600 (Modern Ark 600), který není ničím jiným, než modifikací dvoumotorového turbovrtulového hornoplošníku typu MA60 (derivát sovětského typu An-24 Coke), se společnost XAC z Xianu pustila v roce 2005. Před svým předchůdcem v podobě typu MA60 má přitom tento model navrch zejména v provozních nákladech (ty jsou nižší o celých 40%) a v instalaci modernější avioniky. Protože uvnitř pilotní kabiny obou zmíněných letounů, MA60 a MA600, se nachází instalace prakticky identického přístrojového vybavení, jejich obsluhu mohou obstarávat identické posádky. Toto provozovatelům těchto dvou regionálních dopravních letounů přináší nemalé úspory nákladů na přeškolování posádek. Prototyp letounu MA600 si svůj slavnostní „roll-out“ odbyl dne 29. června 2008. První let přitom následoval dne 9. října téhož roku. Domácí certifikát o letové způsobilosti v civilním provozu tento poslední model z řady Y-7 obdržel dne 18. května 2010. Široké veřejnosti se letoun typu MA600 poprvé představil na Airshow China 2010, která se konala v listopadu téhož roku se v Zhuhai. Svůj mezinárodní debut si ale odbyl až v listopadu roku 2011 na airshow v Dubaji. Provozovatelem prvních dvou sériových MA600 se stala Civilní Letecká Univerzita Číny (CAFUC), která sídlí v provincii Sichuan. CAFUC tyto stroje používá pro výcvik pilotů. Zatímco první z nich převzala dne 17. prosince 2010, ten druhý byl CAFUC dodán v září roku 2011. Dodávky dalším zákazníkům, mezi které lze řadit laoského dopravce Lao Airlines a čínského dopravce Wuhan Airlines, se rozeběhly v prosinci téhož roku. V listopadu 2010 přitom společnost XAC zaregistrovala pevné objednávky na 16 letounů typu MA600.

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně dva sériové stroje

Uživatelé:  Laos (Lao Airlines) a ČLR (CAFUC a Wuhan Airlines)

 

 

Posádka:    dvě osoby

Pohon:       dva turbovrtulové motory typu Pratt & Whitney PW127J americké výroby s max. výkonem po 2 880 hp

Radar:        povětrnostní radar neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu

Kapacita:    56 osob

 

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 29,20 m
Délka: 24,71 m
Výška: 8,85 m
Prázdná hmotnost: 13 430 kg
Max. vzletová hmotnost: 21 800 kg
Max. rychlost: 514 km/h
Praktický dostup: 7 620 m
Max. dolet: 2 420* km

 

 

* 1 430 km s max. zařízením (5 500 kg)

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 1.4.2013