COMAC (ACAC) ARJ21-700 Xiangfeng

Typ:  středně těžký regionální dopravní letoun

Určení:  doprava osob na místních linkách

Historie:  V roce 1998 se čínští letečtí výrobci se sídlem v Chengdu, Shanghai, Shenyangu a Xianu rozhodli spojit své síly za účelem realizace projektu proudového regionálního dopravního letounu. Zmíněný stroj přitom vešel ve známost jako NRJ a měl zajišťovat zejména obsluhu linek propojujících nedostatečně vybavená vnitrostátní čínská letiště s krátkou vzletovou a přistávací drahou. Celý program NRJ byl oficiálně zahájen dne 7. listopadu 2000 a původně počítal se dvěma modifikacemi tohoto letounu. Zatímco model NRJ-58 měl disponovat přepravní kapacitou 58 osob, uvnitř kabiny modelu NRJ-76 se měly nacházet sedadla pro celkem 76 osob. Druhý uvedený model byl přitom již v roce 2001 přetransformován v projekt ARJ21 a rok nato zahrnut do 10. pětiletého hospodářského plánu ČLR. V tom samém roce konsorcium, které sdružuje letecké výrobce participující na programu ARJ21, vešlo ve známost jako ACAC. V roce 2009 bylo však přetransformováno v konsorcium COMAC. Zatímco produkci přední části trupu dostal v rámci programu ARJ21 na starost Chengdu Aircraft Industry, výroba ocasní partie trupu byla svěřena Shenyang Aircraft Corporation, produkci křídla a střední části trupu dostal za úkol Xian Aircraft Company, finální montáž padla na bedra Shanghai Aircraft Company. Pomineme-li licenční výrobu McDonnell-Douglasů MD-82, MD-83 a MD-90-30, pro jejichž kompletaci na lince závodu ze Shanghaie sloužily prakticky výhradně konstrukční celky dodávané americkým výrobcem, tak se regionální ARJ21 stal hned po typu Y-10 historicky druhým dopravním letounem s proudovým pohonem postaveným na území ČLR. Svým zevnějškem se přitom tento přímý konkurent letounů typu Antonov An-148/-158, Bombardier CRJ-700/-900/-100, Embraer 170/190, Fokker 100 a Suchoj SuperJet 100 nápadně podobá americkým letounům řady MD-80. Tato podoba není však náhodná. Pro jeho stavbu byly totiž použity výrobní přípravky, které ČLR zakoupila v 90. letech pro zamýšlenou produkci amerických McDonnell-Douglasů MD-90-30 (nakonec zde byly postaveny jen dva tyto stroje). Z tohoto důvodu čínský ARJ21 obdržel trup se zcela identickým průřezem v oblasti kabiny cestujících a profilem ocasní a příďové partie s americkým typem MD-90-30. Naproti tomu křídlo tohoto letounu je zcela nové. Jeho návrhem byla ale pověřena známá ukrajinská letecká konstrukční kancelář ANTK O.K. Antonova. Čínského původu přitom nejsou ani motory a avionické vybavení tohoto stroje. Zatímco pohonné jednotky letounu ARJ21 v podobě dvouproudových motorů typu CF34-10A pocházejí z dílny amerického výrobce General Electric, avionika tohoto stroje je produktem amerických firem Honeywell a Rockwell Collins. Pro potřeby zkušebního programu byly postaveny hned čtyři letové prototypy letounu ARJ21 (č.101 až 104). Všechny tyto stroje přitom vznikly ve verzi ARJ21-700, který se vyznačuje instalací sedadel pro 78 až 85 osob uvnitř kabiny cestujících. Práce na prvním z nich (č.101) se rozeběhly ještě v březnu roku 2002. Díky průtahům ve vývoji se jej ale nepodařilo dotáhnout do stádia finální montáže dříve než v červnu 2006. Původní plány přitom počítaly se zahájením letových zkoušek v roce 2005 a se završením certifikačních zkoušek a započetím dodávek zákazníkům v roce 2007. Svůj slavnostní „roll-out“ si první prototyp letounu ARJ21-700 (č.101) odbyl dne 21. prosince 2007. Přestože byl první let tohoto stroje naplánován na březen 2008, kuli problémům technického rázu, které bylo nezbytné dořešit, se nakonec od vzletové dráhy poprvé odlepil až 28. listopadu téhož roku. Zkušební program prvního ARJ21-700 (č.101) přitom vyvrcholil dne 15. července 2009, kdy vykonal 2 hod a 19 min trvající let na 1 300 km dlouhé trase Shanghai – Xian. Druhý prototyp letounu ARJ-21-700 (č.102) se do oblak poprvé vydal dne 1. července téhož roku a svůj první dálkový let uskutečnil dne 24. srpna 2009. Ten byl přitom realizován rovněž na trase Shanghai – Xian. Třetí prototyp letounu ARJ21-700 (č.103) z výrobní haly vyjel v srpnu 2009 a od vzletové dráhy se poprvé odlepil dne 12. září téhož roku. V listopadu roku 2010 se pak tento stroj, jako první z řady ARJ21, představil široké veřejnosti, a to na airshow v Zhuhai. Mezitím, dne 13. dubna 2010, byly zahájeny letové zkoušky posledního, čtvrtého, letového prototypu (č.104). To již měly první tři prototypy letounu ARJ21-700 na svém kontě celkem 350 zkušebních letů s celkovou délkou trvání okolo 400 hodin. Tehdejší plány přitom počítaly s tím, že se podaří letoun typu ARJ21-700  certifikovat pro civilní provoz dle domácích norem již v závěru roku 2010. Kuli problémům s integrací některých palubních systémů a nedostatečnou pevností draku musel být ale tento termín později přesunut na září roku 2011. Rok nato měl být pak tento letoun certifikován též dle americké standardy FAR-29, což mu mělo vyklidit cestu na mezinárodní trh. S předáním prvního sériového ARJ21-700 prvnímu zákazníku v podobě domácího dopravce Chengdu Airlines se přitom počítalo ve druhé polovině roku 2011. Nic z toho se ale nakonec nepodařilo splnit. Vůbec první let v rámci certifikačních zkoušek byl totiž ve skutečnosti uskutečněn teprve až dne 29. února 2012. Tehdy se přitom počítalo se zahájením provozu v červnu roku 2013. Nicméně ani toto se nepodařilo splnit. Na domácí certifikát o letové způsobilosti v civilním provozu si tak letoun typu ARJ21-700 musel nakonec počkat až do 30. prosince 2014. Celý proces certifikace se tehdy nakonec zatáhl na celých 7 let. Původní plány přitom počítaly s pouhými 18-ti měsíci. Na certifikačních zkouškách letounu typu ARJ21-700 se podílely všechny čtyři prototypy spolu s prvními dvěma sériovými stroji. Ty se ale zapojily až do jejich závěrečné fáze. První sériový ARJ21-700 (č.105 / B-938L) brány závodu ze Shanghaie opustil dne 30. prosince 2013 a do oblak se poprvé vydal dne 18. června 2014. Letové zkoušky druhého sériového stroje (č.106 / B-010L) se rozeběhly dnem 27. října téhož roku. Krátce nato, v listopadu roku 2014, se druhý sériový ARJ21-700 (B-010L) zúčastnil Airshow China 2014, která se konala Zhuhai. Oba zmíněný stroje byly již od počátku vyhrazeny pro domácí společnost Chengdu Airlines. Ta si přitom objednala celkem 30 sériových ARJ21-700. S předáním prvních dvou sériových ARJ21-700 se tehdy počítalo v dubnu nebo v květnu roku 2015. Svůj první ARJ21-700 (č.106 / B-3321) ale Chengdu Airlines nakonec převzala dne 29. listopadu téhož roku. Původně zmíněná společnost plánovala tento stroj zavést do pravidelného linkového provozu v únoru roku 2016. Protože ale povolení k zahájení provozu nakonec obdržela až dne 24. června toho samého roku, ke svému prvnímu letu s cestujícími na palubě se letoun ARJ21-700 (B-3321) vydal až dne 28. června 2016, a to na trase Chengdu – Shanghai. Krátce nato, dne 29. září toho samého roku, Chengdu Airlines převzala též letoun ARJ21-700 (č.105 / B-3322). Na svůj třetí ARJ21-700 (č.107 / B-3386) si ale zmíněná společnost musela počkat až do 19. října 2017. Zmíněný stroj byl zároveň třetím sériovým exemplářem letounu typu ARJ21-700 v celkovém pořadí a do oblak se poprvé vydal dne 8. srpna 2017. Do konce roku 2014 se konsorciu COMAC podařilo získat objednávky na celkem 278 sériových ARJ21-700 od 17-ti tuzemských i zahraničních dopravců. Součástí vývojových plánů společnosti COMAC se stalo též několik dalších modifikací. Konkrétně přitom jde o verzi ARJ21-900, která bude, díky modifikovanému trupu s větší délkou, disponovat přepravní kapacitou 90 až 100 osob, subverze modelů ARJ21-700 a ARJ21-900 s prodlouženým doletem, nákladní verzi ARJ21F a obchodní verzi s luxusně zařízeným interiérem ARJ21B. Na vývoji modelu ARJ21-900 se podílí též kanadská společnost Bombardier Aerospace.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  čtyři letové prototypy a tři sériové stroje

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva dvouproudové motory typu General Electric CF34-10A americké výroby s max. tahem po 6 954 kp

Radar:        povětrnostní radiolokátor z dílny Rockwell Collins, vestavěný do přídě trupu

Kapacita:    78 až 85 osob

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 27,29 m 
Délka:   33,46 m
Výška: 8,44 m
Prázdná hmotnost: 24 955 kg
Max. vzletová hmotnost: 40 500 kg
Max. rychlost: M=0,82
Praktický dostup:   11 900 m
Dolet s max. nákladem:    2 225 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 23.10.2017