Capital „Capital-1“

Typ:  lehký víceúčelový/transportní letoun s krátkým vzletem a přistáním (STOL)

Určení:  přeprava osob a nákladu na krátké vzdálenosti, lesnické hlídkování, rybolovný průzkum a hlídková činnost

Historie:  Jediný prototyp historicky vůbec prvního víceúčelového/transportního letounu kategorie STOL čínské konstrukce nesl označení Capital-1 a vznikl v prostorách strojírenského závodu Capital. Víceúčelový Capital-1 byl řešen jako nevelký hornoplošník s poměrně krátkým krabicovitým trupem s tupým „nosem“, obdélníkovým křídlem a zdvojenou svislou ocasní plochou (SOP). Instalace zdvojené SOP se přitom nacházela na koncích obdélníkové vodorovné ocasní plochy, která byla uchycena k bokům ocasní části trupu přímo nad záďovými nákladovými vraty. Trup víceúčelového Capitalu-1 kromě pilotní kabiny ukrýval též nákladovou kabinu. Uvnitř kabiny tohoto stroje bylo přitom možné přepravovat 6 až 8 osob nebo náklad do celkové hmotnosti až 870 kg. Pohon Capitalu-1 zajišťovala dvojice pístových vzduchem chlazených tažnými dvoulistými vrtulemi opatřených motorů typu M-11FR sovětské výroby. Tato pohonná jednotka byla přitom pro víceúčelový Capital-1 převzata od cvičného letounu typu Hongzhuan-501 (CJ-5), který nebyl ničím jiným, než na základě licence závodem z Nanchangu vyráběná kopie sovětského Jaku-18. Motorové gondoly se přitom nacházely pod náběžnou hranou křídla a vyznačovaly se individuální kapotáží všech pěti motorových hlav alá CJ-5 (Jak-18). Přistávací a vzletové zařízení Capitalu-1 tvořil pevný tříbodový podvozek příďového typu. Zatímco poměrně krátká příďová vzpěra byla uchycena ke špici přídě trupu, hlavní podvozek se nacházel přímo pod křídelními motorovými gondolami a za pomoci soustavy trubkových vzpěr byl uchycen k bokům trupu, břichu motorových gondol a spodní ploše křídla. Jediný prototyp víceúčelového Capitalu-1, který se svým vzezřením nápadně podobal sovětskému typu An-14, se od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 29. září 1958. Protože krátce nato vývoj Capitalu-1 zcela zastavilo vládní nařízení, tento stroj nakonec nikdy nepřekročil prototypové stádium.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

Posádka:    ?

Pohon:       dva pístové motory typu Švecov M-11FR sovětské výroby s max. výkonem po 160 hp

Kapacita:    6 až 8 osob nebo náklad do celkové hmotnosti 870 kg

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 16,64 m 
Délka:   9,50 m
Výška: 3,96 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 2 400 kg
Max. rychlost: 185 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    658 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.7.2012