Xian MA700

Typ:  lehký regionální dopravní letoun

Určení:  přeprava osob na místních linkách

Historie:  Do prací na projektu perspektivního nástupce dvoumotorových turbovrtulových regionálních dopravních letounů řady MA60/600, které vycházejí ze sovětského letounu typu An-24 (Coke), se společnost XAC z Xianu pustila někdy okolo roku 2007. Zmíněný stroj vešel ve známost jako MA700 a dle původních plánů měl disponovat přepravní kapacitou 70 osob. V průběhu projektových prací byla ale přepravní kapacita tohoto čínského protějšku evropského letounu typu ATR72 navýšena až na 86 osob. V této podobě byl projekt letounu typu MA700 široké veřejnosti poprvé prezentován na Airshow China 2008, která se konala v listopadu roku 2008 v Zhuhai. Návštěvníci zmíněné airshow měli přitom možnost shlédnout zmenšený model tohoto stroje. V listopadu roku 2014, na Airshow China 2014, byla kromě zmenšeného modelu letounu typu MA700 prezentována též 1:1 maketa kabiny tohoto stroje. Mezitím, podpisem smlouvy ze dne 13. července 2014, se do programu MA700 zapojil kanadský výrobce leteckých motorů Pratt & Whitney Canada. Zmíněná společnost se konkrétně zavázala dodávkami pohonných jednotek pro tyto stroje v podobě turbovrtulových motorů typu PW150C. Zmíněný motor přitom není ničím jiným, než modifikací motoru typu PW150A navrženou speciálně pro letoun typu MA700. Avioniku bude zase pro letouny typu MA700 dodávat americká společnost Rockwell Collins, a to na základě smlouvy ze dne 24. září 2014. Předběžný návrh tohoto dvoumotorového hornoplošníku s ocasními plochami uspořádanými do tvaru písmene „T“ byl schválen v lednu roku 2017. Do konce toho samého roku se společnosti XAC podařilo uzavřít objednávky na 185 letounů typu MA700 s jedenácti zákazníky. Prvními provozovateli tohoto stroje se stanou tuzemské společnosti Okay Airways a Joy Air. Kompletace neletového prototypu letounu typu MA700 byla započata v roce 2017. Zmíněný stroj byl dokončen a CFTE (China Flight Test Estabilishment) z Yanliangu předán, za účelem realizace statických zkoušek, v březnu roku 2020. Se zahájením letových zkoušek prvního letového prototypu letounu typu MA700 se počítá v roce 2022. Společnost XAC letoun typu MA700 plánuje certifikovat nejen dle tuzemské normy, ale též dle normy americké a evropské. Díky tomu s ním bude moci proniknout i na západní trh.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden neletový prototyp pro statické zkoušky

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva turbovrtulové motory typu Pratt & Whitney Canada PW150C kanadské výroby s max. výkonem řádu 5 000 hp

Radar:        povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný ve špici trupu

Kapacita:    68, 72 nebo 86 osob, dle uspořádání interiéru (užitečné zatížení tohoto stroje činí 8 600 kg)

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 27,90 m
Délka: 30,50 m
Výška: 8,20 m
Prázdná hmotnost: 15 800 kg
Max. vzletová hmotnost: 27 600 kg
Max. rychlost: 637* km/h
Praktický dostup: 7 620* m
Max. dolet: 2 700* km

 

 

* vypočtený odhad

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 28.3.2020