KD-20 (CH-AS-5 Keystone)
Podzvuková strategická okřídlená letecká protizemní řízená střela s plochou dráhou letu typu KD-20 (CH-AS-5 Keystone) z dílny institutu CASIC (China Aerospace Science and Industry Corporation) slouží k ničení důležitých stacionárních pozemních cílů, jakými jsou např. mosty, přehrady, vojenské základny či průmyslové stavby. Z konstrukčního hlediska tento čínský protějšek americké střely typu AGM-86 ALCM a ruské střely typu Ch-55 (RS-AS-15 Kent) vychází z křižující střely mobilního raketového komplexu typu CJ-10 (CH-SSC-9 Spork). Po koncepční stránce je střela typu KD-20 (CH-AS-5 Keystone) řešena jako středoplošník s dlouhým štíhlým válcovitým tělem se zaoblenou špicí, zatahovatelným přímým křídlem s relativně malým rozpětím, nevelkými sklopitelnými lichoběžníkovými ocasními plochami a zatahovatelným kapsovitým břišním lapačem vzduchu pohonné jednotky v podobě nevelkého dvouproudového motoru blíže nespecifikovaného typu. Navádění střely typu KD-20 (CH-AS-5 Keystone) typu obstarává autopilot s korekčním systémem TERCOM (malý tmavý dielektrický panel na břichu přední části těla) a DSMAC (malé okénko pod špicí těla). Na rozdíl od moderních zbraní této kategorie dnešní doby ale tato první čínská střela velkého doletu kategorie ALCM nemá charakteristiky stealth. Při vývoji střely typu KD-20 (CH-AS-5 Keystone) Číňané údajně plně zužitkovali poznatky, které předtím nabyli prostudováním vraků amerických střel typu AGM-86 ALCM a RGM/UGM-109E Tomahawk, získaných přes Irák, Srbsko a další země. V konstrukci této zbraně ale našly též uplatnění technologie ruské střely typu Ch-55 (RS-AS-15 Kent), kterou Číňané údajně získali v roce 2000 v počtu nejméně šesti exemplářů přes Ukrajinu. Prvním nosičem střely typu KD-20 (CH-AS-5 Keystone) se stal letoun typu H-6M (Badger) z dílny společnosti XAC (Xian Aircraft Industrial Corporation). Tento derivát sovětského středně těžkého podzvukového strategického bombardovacího letounu typu Tu-16A (Badger A) údajně vznikl jako přechodové řešení na období, než se podaří dokončit vývoj ještě pokročilejšího raketonosného letounu typu H-6K (Badger), a do výzbroje PLAAF byl zařazen v roce 2007. Pod křídlo letounu typu H-6M (Badger) lze přitom umístit dvě střely typu KD-20 (CH-AS-5 Keystone), spolu s dvojicí kontejnerů s prostředky REB. Později byl tento nástupce strategické protizemní střely typu KD-63, která se stala, v počtu dvou exemplářů, hlavní zbraní letounu typu H-6H (Badger), začleněn též do zbraňového systému letounu typu H-6K (Badger), do výzbroje PLAAF zařazeného v roce 2011. Tento stroj přitom může přepravovat až sedm střel typu KD-20 (CH-AS-5 Keystone), šest pod křídlem a jednu v trupové pumovnici. Střela typu KD-20 (CH-AS-5 Keystone) se ale s největší pravděpodobností stane též součástí zbraňového systému vyvíjeného strategického bombardovacího letounu nové generace typu H-20 z dílny společnost XAC.
Verze:
KD-20 – první výrobní modifikace střely typu KD-20
KD-20A(?) – pokročilá modifikace střely typu KD-20 s instalací mapovacího radiolokátoru v modifikované špici trupu na místo korekčního systému DSMAC. Špice trupu tohoto modelu je proto zhotovena z dielektrického materiálu. Kromě toho postrádá břišní okénko. Tento zásah do naváděcího systému přitom sebou přinesl vyšší resistenci vůči rušení a vyšší přesnost navedení v noci a za špatné viditelnosti. Tento model byl poprvé zpozorován v srpnu roku 2017.
Uživatelé: pouze ČLR
Nosič: H-6K (Badger) – 7 ks a H-6M (Badger) – 2 ks
Způsob navedení: KD-20: inerciální systém (autopilot) s korekčním systémem TERCOM (korekce dráhy letu porovnáváním digitálních snímků terénu uložených v paměti palubního počítače s údaji získanými palubním radiolokačním výškoměrem) neznámého typu (navádění v počáteční a střední fázi letu) a TV korekčním systémem DSMAC (korekce dráhy letu porovnáváním digitálních snímků terénu uložených v paměti palubního počítače se snímky pořízených palubní TV kamerou) neznámého typu (navádění v koncové fázi letu)
Pohon: jeden dvouproudový motor neznámého typu
Bojová hlavice: nukleární nebo konvenční (všechny střely tohoto typu PLAAF jsou ale podle všeho vybaveny konvenční bojovou hlavicí)
TTD: | |
Délka: | ? |
Průměr těla: | ? |
Rozpětí křídla: | ? |
Startovací hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Dosah: | cca 1 500 - 2 500 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 5.3.2019