KD-63 (YJ-63)

Strategická podzvuková letecká okřídlená protizemní řízená střela s plochou dráhou letu typu KD-63 (YJ-63) z dílny institutu CHETA (China Hai-Ying Electro-Mechanical Technology Academy) je určena k ničení důležitých rozměrných stacionárních cílů, jakými jsou např. mosty, přehrady, vojenské základny či průmyslové stavby. Tato historicky vůbec první strategická letecká protizemní řízená střela čínské konstrukce není ničím jiným, než modifikací řízené střely „pobřežního“ protilodního raketového komplexu typu HY-4 (CSSC-7 Sadsack). Jedná se tedy o středoplošník s válcovitým tělem se zaoblenou špicí, křídlem s tvarem dvojité delty, lichoběžníkovými ocasními plochami uspořádanými do tvaru písmene „X“ a kapsovitým lapačem vzduchu pohonné jednotky v podobě dvouproudového motoru typu FW-41B pod trupem, na úrovni odtokové hrany křídla. Prvním nosičem střely typu KD-63 se stal letoun typu H-6H (Badger) z dílny společnosti XAC (Xian Aircraft Industrial Corporation), který není ničím jiným, než modifikací podzvukového středně těžkého strategického bombardovacího letounu typu Tu-16 (Badger A) sovětské výroby. Pod křídlo letounu typu H-6H (Badger) lze přitom umístit dvě střely typu KD-63. První prototyp zmíněného stroje se od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 2. prosince 1998. Zkoušky střely typu KD-63 byly zahájeny v roce 2000. První úspěšnou „ostrou“ střelbu za pomoci dvou střel tohoto typu najednou se podařilo uskutečnit v listopadu roku 2002. Do výzbroje PLAAF byla střela typu KD-63 zařazena, spolu se svým nosičem v podobě letounu typu H-6H (Badger), zřejmě v roce 2004 nebo v roce 2005. Letoun typu H-6H (Badger) se přitom stal historicky vůbec prvním bojovým letounem čínských vzdušných sil vyzbrojeným strategickými protizemními řízenými střelami a zároveň prvním modelem z řady H-6 (Badger) majícím schopnost vést útoky na pozemní cíle ze vzdálenosti nacházející se mimo dosah prostředků protivzdušné obrany. Všechny předchozí verze letounu typu H-6 (Badger) se totiž musely spoléhat výhradně na neřízené pumy. Později byla střela typu KD-63 začleněna též do zbraňového systému letounu typu H-6K (Badger). První exempláře tohoto stroje přitom PLAAF převzalo v roce 2011.

Verze:

KD-63 (YJ-63) – první výrobní modifikace střely typu KD-63 s pasivním TV samonavedením v koncové fázi letu. K aktivaci zmíněné TV samonaváděcí hlavice dochází ve vzdálenosti 12 km od cíle. Přesnost navedení se přitom pohybuje mezi 2 m a 6 m.

KD-63B – pokročilá modifikace střely typu KD-63 s pasivním IČ samonavedením v koncové fázi letu (na místo pasivního TV samonavedení). Kromě výše uvedeného se tento model od svého předchůdce v podobě střely typu KD-63 odlišuje instalací nové antény datalinku (nebo GPS systému). Instalace zmíněné antény se u střely typu KD-63B nachází pod nevelkým hřbetním dielektrickým panelem. Naproti tomu anténa datalinku střely typu KD-63 vystupuje z obrysu hřbetu trupu. Střela typu KD-63B má charakteristiky „vystřel a zapomeň“. Její použitelnost navíc není omezena meteorologickými podmínkami. Tento model byl poprvé zpozorován v únoru roku 2013.

Uživatelé:  pouze ČLR

Nosič:  H-6H (Badger) – 2 ks a H-6K (Badger) – 4 ks

Naváděcí systém:  KD-63: inerciální systém (autopilot) s rádiovou-povelovou korekcí (navádění v počáteční a střední fázi letu) + pasivní TV samonaváděcí hlavice neznámého typu s dosahem 12 km a odchylkou navedení 2 až 6 m (navádění v koncové fázi letu); KD-63B: inerciální systém (autopilot) s rádiovou-povelovou korekcí (navádění v počáteční a střední fázi letu) + pasivní IČ samonaváděcí hlavice (navádění v koncové fázi letu)

Pohon:  jeden dvouproudový motor typu FW-41B

Bojová hlavice:  konvenční o hmotnosti 500 kg

 

 

 

TTD:     
Délka: 7,00 m 
Průměr těla:   760 mm
Rozpětí křídla: ?
Startovací hmotnost: 2 000 kg
Max. rychlost: 900 km/h
Letová výška: 600 m
Dosah:   20 - 180 km

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 5.3.2019