Zero Gravity ZG-ONE
Autonomní eVTOL typu ZG-ONE z dílny společnosti Zero Gravity Aircraft Industry se zaměřením na vývoj eVTOLů, která byla založena dne 31. března 2021 děkanem SASE (School of Aeronautical Science and Engineering) z Beihangu a která sídlí v technické zóně Hafei z Anhui, může kromě městské a příměstské dopravy pasažérů sloužit též k vyhlídkovým letům, pátrací a záchranné činnosti, přepravě nákladu či geologickému průzkumu. Zmíněný stroj je koncipován jako bezpilotní multikoptéra. Jeho pohon obstarává šest elektromotorů. Každý z nich přitom roztáčí jeden nevelký dvoulistý nosný rotor. Instalace pohonných jednotek eVTOLu typu ZG-ONE se nachází uvnitř nevelkých gondol sudovitého tvaru. Ty jsou přitom vetknuty do prstencovitého nosníku s kruhovým půdorysem, který je uchycen, za pomoci tří horizontálních nosníků s půdorysem ve tvaru písmene „Y“, k hřbetu trupu. Trup tohoto stroje je zhotoven z kompozitu na bázi uhlíkových vláken a má podobu dvoumístné kulovité kabiny s pohodlnými sedadly vedle sebe. Zasklení kabiny eVTOLu typu ZG-ONE se sestává ze tří rozměrných oken, jednoho čelního s průřezem ve tvaru lichoběžníku a dvou kruhových postranních. Postranní okna kabiny tohoto stroje jsou řešena jako výklopná (směrem dozadu ven) a zastávají funkci vstupních dveří. Okna kabiny eVTOLu typu ZG-ONE zaujímají příď a boky kulovitého trupu téměř v celé ploše a pasažérům poskytují vynikající výhled. Přímo za kabinou se nacházejí palubní baterie, které napájejí elektrickým proudem pohonné jednotky. K vzletu a přistání eVTOL typu ZG-ONE využívá jednoduchý lyžový podvozek. Součástí vybavení tohoto stroje je též padák, který zajišťuje nouzové přistání při případném selhání pohonného systému. Díky velmi malým rozměrům eVTOL typu ZG-ONE může přistávat prakticky kdekoliv, včetně parkovišť, střech budov a travnatých ploch. V září roku 2023 bylo oznámeno, že prototyp tohoto stroje má již za sebou více než 100 zkušebních letů. V říjnu toho samého roku byl dokončen první sériový exemplář. Na konci téhož měsíce bylo oznámeno, že se podařilo uzavřít objednávky na více než 200 eVTOLů typu ZG-ONE. V únoru roku 2024 byl dokončen a odzkoušen druhý sériový stroj. Na 7. konferenci „Climate-Neutral City 2050 Conference“, která se konala mezi 26. a 28. dubnem 2024 v Hangzhou výrobce za eVTOL typu ZG-ONE obdržel cenu DIA (Design Intelligence Award). Dne 29. dubna toho samého roku, na konferenci „iF Design Night and Awards Ceremony“, která se konala v berlínském divadle Friedrichstadt-Palast, byla navíc tomuto stroji vystavena cena „iF Design Award“, jedna s nejvíce prestižních cen na světě v oblasti designu.
Verze: žádné
Vyrobeno: nejméně jeden prototyp a nejméně dva sériové stroje
Uživatelé: žádní
Navádění: inerciální (autopilot) + satelitní
Pohon: šest elektromotorů neznámého typu
Kapacita: dva pasažéři
TTD: | |
Průměr: | 5,9 m |
Výška: | 2,6 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 650 kg |
Max. rychlost: | 125 km/h |
Cestovní rychlost: | 75 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | 30 km |
Vytrvalost: | 25 min |
Poslední úpravy provedeny dne: 28.6.2024