NPU BWB300

Experimentální bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) typu BWB300 z dílny NPU (Northwestern Polytechnical Univesity) zastává roli zmenšeného technologického demonstrátoru perspektivního dvoumotorového proudového dopravního letounu, který je řešen jako BWB (Blended Wing Body), tedy jako stroj se splývajícím trupem a křídlem. Volba na koncepci BWB nepadla náhodou, neboť má před klasickou koncepcí celou řadu předností. Konkrétně se přitom jedná o nižší aerodynamický odpor, vyšší nosnost, větší využitelný vnitřní prostor pro přepravu a nižší hlučnost. UAV typu BWB300 je pojat jako přesná 10,3 %-ní aerodynamická zmenšenina zmíněného dopravního letounu, který má mít přepravní kapacitu 300 cestujících, max. vzletovou hmotnost 215 000 kg, cestovní rychlost M=0,85, dostup 11 580 m a dolet 13 000 km, a je řešen jako hornoplošník. Široký trup tohoto stroje má plochý hřbet a výrazně vypouklé břicho a je řešen jako tzv. vztlakové těleso. Trup UAV typu BWB300 tedy sám o sobě vyvozuje vztlak. Trup UAV typu BWB300 plynule přechází ve štíhlé šípové křídlo, které má zalomenou odtokovou hranu a je opatřeno štíhlými winglety. K okrajům hřbetu zadní části trupu tohoto stroje, v oblasti za křídlem, je uchycena lichoběžníková zdvojená SOP, která zaujímá výrazný sklon vně podélnou osu trupu. Celá odtoková hrana křídla UAV typu BWB300 je mechanizována, stejně jako odtoková hrana zploštěného trupu, v oblasti mezi zdvojenou SOP. Pohon tohoto stroje obstarává dvojice malých proudových motorů. Zmíněné motory jsou instalovány uvnitř krátkých vřetenovitých gondol (s kruhovým lapačem vzduchu v čele a kruhovou tryskou na zádi), které jsou uchyceny, za pomoci nízkých pylonů, k horní ploše zadní části trupu, v oblasti mezi křídlem a zdvojenou SOP. K vzletu a přistání UAV typu BWB300 využívá jednoduchý pevný tříbodový podvozek příďového typu. Všechny tři podvozky tohoto stroje jsou uchyceny k trupu a jsou osazeny malými zdvojenými kolečky. Letové zkoušky experimentálního UAV typu BWB300 se rozeběhly na počátku roku 2023.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní (pouze výzkumný stroj)

 

 

 

Navádění:   inerciální + rádiové-povelové

Pohon:       dva proudové motory

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: ?
Délka: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 5.2.2022