KD-88 (C-802KD/TL-17)

Taktická letecká řízená střela typu KD-88 z dílny společnosti HAIG (Hongdu Aviation Industry Group) z Nanchangu primárně slouží k ničení významných pozemních cílů se silnou protivzdušnou obranou. Protizemní střela typu KD-88 se z hlediska celkového uspořádání a celkových rozměrů nápadně podobá letecké protilodní řízené střele typu YJ-83K. Od tohoto svého námořního protějšku ji lze rozpoznat zejména díky odlišné konstrukci špice těla a v neposlední řadě též díky instalaci čtyř štíhlých antén datalinku na koncích hlavních (předních) ovládacích ploch. Zatímco špici trupu protilodní střely typu YJ-83K tvoří zaoblený dielektrický kryt aktivní radiolokační samonaváděcí hlavice, do špice trupu protizemní střely typu KD-88 (v základní modifikaci) je vetknut polokulovitý průzor pasivní TV samonaváděcí hlavice. Navádění této protizemní zbraně v počáteční a střední fázi letu pak obstarává, stejně jako u protilodní střely typu YJ-83K, autopilot. Díky instalaci datalinku lze ale dráhu střely typu KD-88 v průběhu této fáze letu korigovat za pomoci rádiových povelů. K předávání naváděcích povelů přitom slouží speciální aparatura, která je umístěna uvnitř podvěsného kontejneru nápadně se podobajícímu ruskému naváděcímu kontejneru typu APK-9E. Střela typu KD-88 se stala historicky vůbec první taktickou leteckou protizemní řízenou střelou čínské výroby zařazenou do výzbroje PLAAF. Zmíněná zbraň byla poprvé zaregistrována v roce 2006. Tehdy totiž Číňané střelu typu KD-88 uvolnili na export (pod označením C-802KD). Prvním nosičem této zbraně se stal nadzvukový stíhací-bombardovací letoun typu JH-7A (Flounder B) z dílny společnosti XAC (Xian Aircraft Industrial Corporation), který byl do výzbroje PLAAF i PLANAF zařazen v roce 2004. Pod křídlo tohoto stroje lze přitom umístit až čtyři střely typu KD-88. Naváděcí kontejner této zbraně se zase zavěšuje na jeden z postranních podtrupových závěsníků. Za vůbec první taktické protizemní řízené střely čínských vzdušných sil lze ale považovat ruské střely typu Ch-29 (RS-AS-14 Kedge) a Ch-59ME (RS-AS-18 Kazoo). Tyto střely se zase staly součástí podvěsné výzbroje letounů typu Su-30MKK (Flanker G variant 1) ruské výroby, které Číňané převzali, v letech 2000 až 2003, v počtu 76-ti exemplářů. Letouny typu Su-30MKK (Flanker G variant 1) je přitom možné považovat za vůbec první bojové letouny PLAAF schopné napadat pozemní cíle za pomoci řízených střel. Všechny předchozí útočné letouny čínských vzdušných sil se totiž musely spoléhat pouze na neřízené pumy a neřízené rakety. Později byla střela typu KD-88 začleněna též do zbraňového systému bojových letounů 4. generace typu J-10C (Firebird C), J-15 (Flanker K) a J-16 (Flanker N). Zatímco v podvěsu letounu typu J-10C (Firebird C) byla střela typu KD-88 poprvé zpozorována v červenci roku 2018, letoun typu J-16 (Flanker N) se zmíněnou zbraní v podvěsu byl poprvé vyfotografován v září toho samého roku.

Verze:

KD-88 – první výrobní modifikace střely typu KD-88 s instalací pasivní TV samonaváděcí hlavice pod příďovým polokulovitým průzračným překrytem

C-802KD – exportní modifikace střely typu KD-88. Tento model je potenciálním zájemcům nabízen od roku 2006.

KD-88A – modifikace střely typu KD-88 s instalací pasivní IČ samonaváděcí hlavice pod příďovým polokulovitým průzračným překrytem

TL-17 – exportní modifikace střely typu KD-88A. Tento model byl široké veřejnosti poprvé prezentován na Airshow China 2016, která se konala v listopadu roku 2016 v Zhuhai.

KD-88B(?) – pokročilá modifikace střely typu KD-88A s instalací nového datalinku, který má větší dosah a (nebo) vyšší přenosovou kapacitu (?). Kryt antény datalinku tohoto modelu se nachází na hřbetu přední části trupu a je řešen jako konformní. První informace o zavedení střely typu KD-88B do výzbroje PLAAF se objevily v listopadu roku 2019.

Uživatelé:  pouze ČLR

Nosič:  J-10C (Firebird C) – 2 ks, J-15 (Flanker K) – 4 ks, J-16 (Flanker N) – 4 ks a JH-7A (Flounder B) – 4 ks

Naváděcí systém:  KD-88: inerciální systém (autopilot) s rádiovou-povelovou korekcí (navádění v počáteční a střední fázi letu) + pasivní TV samonaváděcí hlavice neznámého typu (navádění v koncové fázi letu); KD-88A: inerciální systém (autopilot) s rádiovou-povelovou korekcí (navádění v počáteční a střední fázi letu) + pasivní IČ samonaváděcí hlavice (navádění na tepelnou stopu cíle) neznámého typu (navádění v počáteční a střední fázi letu)

Pohon:  jeden dvouproudový motor neznámého typu

Bojová hlavice:  průbojně-trhavá o hmotnosti 165 kg

 

 

 

TTD:     
Délka: cca 5 m
Průměr těla:   360 mm
Rozpětí stabilizátorů: 1,22 m
Startovací hmotnost: 715 (?) kg
Max. rychlost: 1 026 (?) km/h
Dosah:   cca 180 - 200 km

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 30.7.2023