NPU Yan’an-1
Typ: lehký víceúčelový letoun
Určení: přeprava osob, přeprava malého nákladu, spojovací úkoly, přeprava skupiny výsadkářů, kultivace zemědělských ploch chemickým postřikem, pátrací a záchranná činnost a vlekání bezmotorových kluzáků
Historie: V roce 1958 na území ČLR vznikly prototypy hned pěti různých typů lehkých jednomotorových víceúčelových letounů s pístovým pohonem. Zatímco letouny typu Feilong-1 z dílny závodu ze Shanghaie a Shen Hang-1 z dílny letecké polytechnické školy ze Shenyangu nebyly ničím jiným, než přímou kopií čtyřmístného hornoplošníku typu Jakovlev Jak-12 (Creek) sovětské konstrukce, v případě letounů typu Yan’an-1 z dílny NPU (Northwest Polytechnic Univesity), Heilongjiang-1 z dílny letecké polytechnické školy z Harbinu a Hongqi-1 z dílny letecké polytechnické školy z Beijingu šlo o stroje kvalitativně nové konstrukce. Letoun typu Yan’an-1 z dílny NPU přitom přebíral celkové uspořádání od sovětského Jaku-12. Šlo tedy o jednomotorový hornoplošník s obdélníkovým křídlem, klasicky koncipovanými ocasními plochami a pevným tříbodovým kolovým podvozkem ostruhového typu. Díky robustní přední partii trupu s výrazně hranatým profilem ale působil, na rozdíl od svého sovětského protějšku, poněkud neohrabaně. V oblasti přímo za odtokovou hranou křídla navíc trup Yan’anu-1 schodovitě přecházel ve výrazně štíhlejší nosník ocasních ploch. Obdobně byly přitom řešeny též letouny typu Heilongjiang-1 a Hongqi-1. Pohon Yan’anu-1 zajišťoval, stejně jako v případě letounů typu Feilong-1, Shen Hang-1 a Heilongjiang-1, jeden vzduchem chlazený 160 hp pístový pětiválec typu M-11FR sovětské výroby. Právě tento typ motoru nebyl pro pohon Yan‘anu-1 vybrán náhodou, neboť díky tomu, že zajišťoval pohon dvoumotorových cvičných letounů typu CJ-5 (licenční kopie sovětského Jaku-18), byl tehdy v ČLR dostupný ve velkých počtech. Zatímco přímé kopie Jaku-12 v podobě letounů typu Feilong-1 a Shen Hang-1 spolu s letounem typu Heilongjiang-1 obdržely individuální kapotáž jednotlivých válců pohonné jednotky, v případě Yan’anu-1 se všech pět válců motoru nacházelo pod společnou kapotou s robustním válcovitým profilem a pěticí nevelkých oválných lapačů vzduchu v čele (kolem vrtulového kužele). Kromě toho čínský Yan’an-1 obdržel jednodušší vzpěry hlavního podvozku a křídla. Prototyp Yan’anu-1 se od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 3. prosince 1958. Jakékoliv bližší informace o průběhu letových zkoušek tohoto stroje nejsou bohužel známy. Sériové výroby se Yan’an-1 stejně jako všechny výše uvedené letouny pravděpodobně nikdy nedočkal.
Verze: -
Vyrobeno: nejméně jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden pístový motor typu Švecov M-11FR max. výkonem 160 hp
Kapacita: náklad do celkové hmotnosti 570 kg
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 13,55 m |
Délka: | 9,06 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 1 400 kg |
Max. rychlost: | 204 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | 500 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 10.9.2012