Beijing Hongqi-1

 

Typ:  lehký víceúčelový letoun

Určení:  kultivace zemědělských ploch chemickým postřikem, přeprava osob a lehkého nákladu a přeprava pošty

Historie:  V roce 1958 na území ČLR vznikly prototypy hned pěti různých typů lehkých jednomotorových víceúčelových letounů s pístovým pohonem. Zatímco letouny typu Feilong-1 z dílny závodu ze Shanghaie a Shen Hang-1 z dílny letecké polytechnické školy ze Shenyangu nebyly ničím jiným, než přímou kopií čtyřmístného hornoplošníku typu Jakovlev Jak-12 (Creek) sovětské konstrukce, v případě letounů typu Yan’an-1 z dílny NPU (Northwest Polytechnic Univesity), Heilongjiang-1 z dílny letecké polytechnické školy z Harbinu a Hongqi-1 z dílny letecké polytechnické školy z Beijingu šlo o stroje kvalitativně nové konstrukce. Letoun Hongqi-1 z dílny letecké polytechnické školy z Beijingu přitom přebíral celkové uspořádání od sovětského Jaku-12. Šlo tedy o jednomotorový hornoplošník s křídlem s obdélníkovým půdorysem a výztuhou z trubkových nosníků s tvarem písmene „V“, klasicky koncipovanými ocasními plochami a pevným tříbodovým kolovým podvozkem ostruhového typu. Od svého sovětského protějšku se Hongqi-1 odlišoval zejména schodovitým přechodem trupu v oblasti přímo za odtokovou hranou křídla ve výrazně štíhlejší nosník ocasních ploch. Obdobně byly přitom řešeny též letouny typu Yan’an-1 a Heilongjiang-1. Zatímco pohon modelu Feilong-1, Shen Hang-1, Yan’an-1 a Heilongjiang-1 zajišťoval 160 hp pístový pětiválec typu M-11FR sovětské výroby, letoun typu Hongqi-1 obdržel silnější 260 hp pístový devítiválec typu HS-6 (modifikace sovětského typu Al-14R) domácí výroby. Jeho instalace se přitom nacházela pod příďovou válcovitou kapotou s kruhovým lapačem vzduchu v čele, který byl opatřen radiální regulační žaluzií. Zatímco nákladová kabina víceúčelového Hongqi-1, který měl primárně sloužit pro zemědělskou činnost, byla přístupná rozměrnými vraty nacházejícími se na zádi, pilotní kabina tohoto stroje obdržela dveře nepodobné dveřím automobilu. Ty byly přitom umístěny na levém boku trupu. Prototyp letounu typu Hongqi-1 se od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 22. prosince 1958. Jakékoliv bližší informace o průběhu letových zkoušek tohoto stroje nejsou bohužel známy. Sériové výroby se Hongqi-1 stejně jako všechny výše uvedené letouny pravděpodobně nikdy nedočkal.

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden pístový motor typu Zhuzhou HS-6 (modifikace sovětského typu Al-14R) s max. výkonem 260 hp

Kapacita:    náklad do celkové hmotnosti 468 kg

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 13,50 m 
Délka:   9,46 m
Výška: 3,20 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 1 420 kg
Max. rychlost: 200 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    700 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 10.9.2012