BIAA Mifeng-3

Typ:  víceúčelový microlight

Určení:  létání pro zábavu a kultivace zemědělských ploch chemickým postřikem

Historie:  Zkušenosti získané v průběhu vývoje a letových zkoušek jednomístného microlightu typu Mifeng-2 konstrukční tým Hu Jizhonga, který působil při Beijingském Institutu Aeronautiky a Astonatiky (BIAA), následně zužitkoval při vývoji většího dvoumístného stroje. Ten přitom vešel ve známost jako Mifeng-3 a celkové uspořádání přebíral od svého předchůdce. Obdržel tedy krátký kapkovitý trup, obdélníkové křídlo s výrazným kladným vzepětím a plátěným potahem, klasicky koncipované plátnem potažené ocasní plochy a pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Trup Mifengu-3 přitom ukrýval otevřený tandemově uspořádaný dvoumístný prostor posádky. Zatímco vpředu se nacházelo sedadlo pilota, vzadu bylo umístěno sedadlo pasažéra. V případě jeho vyjmutí bylo do zadní části trupu tohoto stroje možné umístit lehký náklad, např. nádrž s chemickým postřikem. Odlišně byla pojata též instalace křídla. Zatímco křídlo Mifengu-2 bylo uchyceno ke hřbetu trupu prostřednictvím vysoké trubkové příhradoviny a vyztuženo za pomoci soustavy drátů, výztuhu křídla Mifengu-3 obstarávala soustava výztuh trubkové konstrukce. Naproti tomu instalace ocasních ploch na koncích trubkových nosníků uspořádaných do tvaru jehlanu a motoru opatřeného dvoulistou tlačnou vrtulí přímo za odtokovou hranou křídla byla prakticky identická. První exemplář dvoumístného Mifengu-3 se od vzletové dráhy poprvé odlepil v červenci roku 1983, tedy pouhý rok po prototypu svého jednomístného předchůdce. Krátce nato, dne 13. srpna téhož roku, si tento stroj v zemědělském provedení, které se vyznačovalo instalací nádrže na 60 kg tekutého pesticidu (na místo zadního sedadla) a rozptylovacího zařízení typu 3WQ-1, odbyl svůj „bojový“ křest, a to při likvidaci sarančat na rýžových polích nacházejících se poblíž Pekingu. Mezi 13. říjnem a 4. listopadem 1983 byl zemědělský Mifeng-3 úspěšně použit též pro boj s lišajem, který napadl borovicové lesy v kraji Lishui nacházejícího se v provincii Jiangsu. V obou dvou případech se za pomoci tohoto stroje podařilo vyhubit okolo 90-ti % škůdců. Konstrukční certifikát microlight typu Mifeng-3 obdržel v červnu roku 1984. Poté byl tento stroj zařazen do sériové výroby. Mezitím, dne 21. srpna 1983, se rozeběhly letové zkoušky experimentální modifikace tohoto stroje s dvouplošně uspořádanou hlavní nosnou plochou. Ve dnech 4. až 28. září 1983 pak tři letouny typu Mifeng-3 ve verzi Mifeng-3C, která se vyznačovala instalací přídavné palivové nádrže na místo zadního sedadla, v rámci oslav k 40. výročí od založení ČLR uskutečnily 5 000 km dlouhý let z Urumqi do Harbinu. V rámci zmíněných oslav si navíc tyto stroje letem ve výšce 4 000 m s délkou trvání 6 hodin na své konto připsaly národní rekord ve vytrvalosti v kategorii ultralightů.

Verze:

Mifeng-3 – základní modifikace microlightu typu Mifeng-3. První exemplář tohoto modelu se od vzletové dráhy poprvé odlepil v červenci roku 1983

Mifeng-3 (dvouplošník) – modifikace microlightu typu Mifeng-3 s dvouplošně uspořádanou nosnou plochou na místo jednoplošně uspořádané nosné plochy. Prototyp tohoto modelu se od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 21. srpna 1983.

Mifeng-3C – modifikace microlightu typu Mifeng-3 s instalací přídavné palivové nádrže na místo zadního sedadla. Tento model vznikl v počtu tří exemplářů pro potřeby oslav k 40. výročí od založení ČLR.

Mifeng-3D – modifikace microlightu typu Mifeng-3 s novým nosníkem ocasních ploch. Zatímco nosník ocasních ploch modelu Mifeng-3 se sestává ze soustavy tří trubek uspořádaných do tvaru jehlanu, ocasní nosník tohoto stroje je tvořen trubkovou příhradovinou nepodobnou stožáru vysokého napětí.

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  pouze ČLR

 

Mifeng-3

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden pístový motor neznámého typu

Kapacita:    jeden pasažér nebo náklad do celkové hmotnosti 100 kg

                 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 10,00 m 
Délka:   6,00 m
Výška: 2,60 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 366 kg
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 14.9.2012