Hongdu (Nanchang) N-5

Typ:  speciální zemědělský letoun

Určení:  kultivace zemědělských ploch chemickým postřikem a boj s lesními požáry

Historie:  Do vývoje prvního specializovaného zemědělského letounu čínské konstrukce se na konci 80. let pustil závod z Nanchangu (od roku 1998 Hongdu Aviation Industry Group). Zmíněný nástupce zemědělské modifikace jednomotorového víceúčelového dvouplošníku typu Y-5 (licenční kopie sovětského typu An-2) přitom vešel ve známost pod označením N-5A a dle zadání měl disponovat ekonomickým provozem, vysokou provozní spolehlivostí, komfortním pilotním prostorem a schopností operovat z polních letišť s neupravenou vzletovou a přistávací plochou. Po koncepční stránce byl přitom tento stroj řešen obdobně jako všechny tehdejší letouny této kategorie západní konstrukce. Šlo tedy o jednomístný celokovový dolnoplošník s protáhlým hranatým trupem, přímým křídlem s kladným vzepětím po celém rozpětí a konvenčními ocasními plochami. Zatímco vnější části křídla letounu N-5A byla opatřena přímou náběžnou hranou, náběžná hrana vnitřní části křídla tohoto stroje obdržela mírný kladný úhel šípu. Ocasní plochy letounu N-5A se sestávaly z jedné lichoběžníkové svislé plochy s protáhlým „předkýlem“ a dvou obdélníkových vodorovných ploch. Instalace zásobníku pracovní látky se nacházela uvnitř trupu poblíž těžiště, tedy přímo mezi pilotní kabinou, která byla opatřeny výrazně vystouplým zaobleným průzračným překrytem, a pohonnou jednotkou. Zatímco trubkové rozptylovací zařízení kapalných chemikálií bylo umístěno pod odtokovou hranou křídla, instalace čerpadla poháněného nevelkou vrtulkou se nacházela přímo pod trupem. Alternativně bylo možné letoun typu N-5A opatřit podtrupovým tunelovým rozprašovačem tuhých chemikálií. Pohon tohoto stroje zajišťoval jeden 400 hp pístový motor typu Lycoming IO-720-D1B americké výroby. Ten byl přitom vestavěn do přídě trupu a roztáčel jednu třílistou vrtuli v tažném uspořádání. Vzletové a přistávací zařízení speciálu N-5A tvořil pro letouny této kategorie poněkud netradiční pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Prakticky všechny tehdejší zemědělské speciály západní konstrukce byly naproti tomu opatřeny podvozkem ostruhovým. Pro potřeby zkušebního programu vzniklo hned několik prototypů zemědělského speciálu N-5A. První z nich se přitom od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 26. prosince 1989. Zatímco typový certifikát letoun typu N-5A obdržel v červenci 1992, výrobní certifikát byl tomuto stroji vystaven v červnu 1995. Produkce speciálu N-5A se ale nakonec omezila pouze na nepočetnou sérii. Provozovatelem těchto strojů se přitom stala čínská společnost Changjiang General Aviation. Dne 26. února 2007 byl letoun typu N-5A certifikován též v USA.

Verze:

N-5A – první sériově vyráběná modifikace letounu N-5 s 400 hp motorem typu Lycoming IO-720-D1B americké výroby, třílistou vrtulí typu HC-C3YR-1RF/F8475R americké značky Hartzell a tříbodovým podvozkem příďového typu

N-5B – pokročilá modifikace letounu N-5A se silnějším 777 hp motorem typu Walter M601F české výroby, třílistou vrtulí české značky Avia a tříbodovým podvozkem ostruhového typu

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  pouze ČLR

 

N-5A

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden pístový motor typu Lycoming IO-720-D1B americké výroby s max. výkonem 400 hp

Kapacita:    960 kg chemického postřiku

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 13,42 m 
Délka:   10,49 m
Výška: 3,78 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 2 250 kg
Max. rychlost: 289 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

N-5B

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden pístový motor typu Walter M601F české výroby s max. výkonem 777 hp

Kapacita:    1 500 kg chemického postřiku

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 13,30 m 
Délka:   10,49 m
Výška: 3,88 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: 237 km/h
Praktický dostup:   6 000 m
Max. dolet:    1 010 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 14.9.2012