Shenyang Shen Hang-1
Typ: lehký víceúčelový letoun; bezlicenční vývojový derivát sovětského letounu typu Jakovlev Jak-12 (Creek)
Určení: přeprava osob, spojovací úkoly, přeprava nemocných a raněných, kultivace zemědělských ploch chemickým postřikem a umělé iniciování srážek
Historie: V roce 1958 na území ČLR vznikly prototypy hned pěti různých typů lehkých jednomotorových víceúčelových letounů s pístovým pohonem. Zatímco letouny typu Feilong-1 z dílny závodu ze Shanghaie a Shen Hang-1 z dílny letecké polytechnické školy ze Shenyangu nebyly ničím jiným, než přímou kopií čtyřmístného hornoplošníku typu Jakovlev Jak-12 (Creek) sovětské konstrukce, v případě letounů typu Yan’an-1 z dílny NPU (Northwest Polytechnic Univesity), Heilongjiang-1 z dílny letecké polytechnické školy z Harbinu a Hongqi-1 z dílny letecké polytechnické školy z Beijingu šlo o stroje kvalitativně nové konstrukce. Prototyp letounu typu Shen Hang-1 z dílny letecké polytechnické školy ze Shenyangu se od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 7. října 1958. Pohon tohoto historicky prvního letounu navrženého a postaveného čínskou střední technickou školou přitom zajišťoval, stejně jako v případě letounů typu Feilong-1, Yan’an-1 a Heilongjiang-1, jeden vzduchem chlazený 160 hp pístový pětiválec typu M-11FR sovětské výroby. Právě tento typ motoru nebyl pro pohon Feilongu-1 vybrán náhodou, neboť díky tomu, že zajišťoval pohon dvoumotorových cvičných letounů typu CJ-5 (licenční kopie sovětského Jaku-18), byl tehdy v ČLR dostupný ve velkých počtech. Jakékoliv bližší informace o průběhu letových zkoušek Shen Hangu-1, který obdržel individuální kapotáž jednotlivých válců pohonné jednotky alá cvičný CJ-5, nejsou bohužel známy. Sériové výroby se tento stroj stejně jako všechny výše uvedené letouny pravděpodobně nikdy nedočkal.
Verze: -
Vyrobeno: nejméně jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden pístový motor typu Švecov M-11FR max. výkonem 160 hp
Kapacita: tři osoby
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 1 590 kg |
Max. rychlost: | 170 km/h |
Praktický dostup: | 4 000 m |
Max. dolet: | přes 400 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 10.9.2012