LGAA RX1E

Lehký dvoumístný jednomotorový sportovní a cvičný letoun na elektrický pohon typu RX1E byl vyvinut Liaoning General Aviation Academy ze Shenyangu. Jeho výrobu přitom zajišťuje Liaoning Ruixiang General Aviation Manufacture Company. Zmíněný stroj je koncipován jako hornoplošník s elegantním kapkovitým trupem, který svou zadní částí plynule přechází ve štíhlý nosník ocasních ploch, štíhlým přímým hornoplošně uspořádaným křídlem s půdorysem ve tvaru lichoběžníku a lichoběžníkovými ocasními plochami uspořádanými do tvaru písmene „T“. Trup letounu typu RX1E ukrývá dvoumístnou kabinu se sedadly vedle sebe. Řízení tohoto stroje je plně zdvojené. Zasklení kabiny letounu typu RX1E se sestává z jednoho rozměrného čelního a dvou páru tandemově uspořádaných postranních oken. Výrazně větší přední pár postranních oken kabiny tohoto stroje, který se nachází na úrovni křídla, je přitom součástí výklopných, směrem dopředu ven, vstupních dveří. Drak letounu typu RX1E je z podstatné části zhotoven z kompozitu na bázi uhlíkových vláken.  K vzletu a přistání tento stroj využívá pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Kola všech tří podvozků letounu typu RX1E jsou přitom opatřena kapkovitými aerodynamickými kryty. Pohonná jednotka tohoto stroje roztáčí jednu dvoulistou dřevěnou vrtuli v tažném uspořádání a je napájena palubními bateriemi. Vývoj letounu typu RX1E byl zahájen v červnu roku 2012 a trval tři roky. Prototyp tohoto stroje byl široké veřejnosti poprvé prezentován na Airshow China 2012, který se konala v listopadu roku 2012 v Zhuhai. Svůj zahraniční debut si tento stroj odbyl v roce 2015 na německé výstavě AERO Friedrichshafen. Do oblak se prototyp letounu typu RX1E napoprvé vydal v červnu roku 2013. Typový certifikát od CAAC (Civil Aviation Administration of China) tento stroj obdržel v únoru roku 2015. V dubnu toho samého roku výrobce zaregistroval objednávky na 28 letounů typu RX1E. Dodávky prvních sériových strojů prvnímu provozovateli v podobě společnosti General Aviation Company byly uskutečněny v červnu toho samého roku. Zmíněná společnost přitom letouny typu RX1E používá k výcviku pilotů. Letoun typu RX1E se stal prvním sériově vyráběným letounem na elektrický pohon čínské konstrukce a současně jedním z prvních letounů na elektrický pohon na světě, který byl certifikován pro civilní provoz.

Verze:

RX1E – první výše popsaná modifikace letounu typu RX1E. Prototyp tohoto modelu se do oblak napoprvé vydal v červnu roku 2013.

RX1E-A – modifikace letounu typu RX1E s výkonnějším motorem (67 hp vs 54 hp) a bateriemi s větší kapacitou. Díky tomu tento model má delší vytrvalost (2 h a 30 min vs 45-60 min) a vyšší vzletovou hmotnost (600 kg vs 500 kg). Prototyp letounu typu RX1E-A se do oblak napoprvé vydal dne 1. listopadu 2017. Konstrukční certifikát tento model obdržel v říjnu roku 2018.

RX1E-S – modifikace letounu typu RX1E uzpůsobená pro činnost z vodní hladiny. Vzletové a přistávací zařízení tohoto modelu tvoří dvojice štíhlých plováků. Zmíněné plováky jsou přitom k trupu letounu typu RX1E-S připevněny za pomoci vzpěr s tvarem písmene „N“ a vyztuženy soustavou lan. Kromě toho je tento model poháněn výkonnějším motorem (94 hp vs 54 hp). Vývoj letounu typu RX1E-S, prvního hydroplánu na elektrický pohon na světě, byl zahájen v roce 2018. Prototyp tohoto modelu se do oblak napoprvé vydal v srpnu roku 2019. Dodávka prvního sériového exempláře letounu typu RX1E-S prvnímu zákazníku byla uskutečněna v březnu roku 2023. Dne 12. ledna 2024 bylo oznámeno, že byl zahájen provoz letounů typu RX1E na přehradě Baihetan, největší přehradě na světě nacházející se na řece Jinsha, v okrese Qiaojia.

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  ČLR

 

RX1E

 

Posádka:    dva piloti nebo jeden pilot a jeden pasažér

Pohon:       jeden elektromotor blíže nespecifikovaného typu s max. výkonem 54 hp     

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 14,50 m
Délka:   6,58 m
Výška: 2,45 m
Prázdná hmotnost: 340 kg
Max. vzletová hmotnost: 500 kg
Max. rychlost: 160 km/h
Cestovní rychlost: 110 km/h
Praktický dostup:   1 000 m
Max. dolet:    110 km
Vytrvalost: 45 až 60 min


 

RX1E-A

 

Posádka:    dva piloti nebo jeden pilot a jeden pasažér

Pohon:       jeden elektromotor blíže nespecifikovaného typu s max. výkonem 67 hp     

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 14,50 m
Délka:   6,58 m
Výška: 2,45 m
Prázdná hmotnost: 454 kg
Max. vzletová hmotnost: 600 kg
Max. rychlost: 164 km/h
Cestovní rychlost: 145 km/h
Praktický dostup:   1 000 m
Max. dolet:    280 km
Vytrvalost: 2 h 30 min


 

RX1E-S

 

Posádka:    dva piloti nebo jeden pilot a jeden pasažér

Pohon:       jeden elektromotor blíže nespecifikovaného typu s max. výkonem 94 hp     

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 14,50 m
Délka:   6,58 m
Výška: 2,90 m
Prázdná hmotnost: 490 kg
Max. vzletová hmotnost: 650 kg
Max. rychlost: 160 km/h
Cestovní rychlost: 110 km/h
Praktický dostup:   2 000 m
Max. dolet:    160 km
Vytrvalost: 1 h 30 min

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 28.1.2024