Harbin Heilongjiang-1
Typ: lehký víceúčelový letoun
Určení: přeprava osob a lehkého nákladu, spojovací úkoly, kultivace zemědělských ploch chemickým postřikem a pátrací a záchranná činnost
Historie: V roce 1958 na území ČLR vznikly prototypy hned pěti různých typů lehkých jednomotorových víceúčelových letounů s pístovým pohonem. Zatímco letouny typu Feilong-1 z dílny závodu ze Shanghaie a Shen Hang-1 z dílny letecké polytechnické školy ze Shenyangu nebyly ničím jiným, než přímou kopií čtyřmístného hornoplošníku typu Jakovlev Jak-12 (Creek) sovětské konstrukce, v případě letounů typu Yan’an-1 z dílny NPU (Northwest Polytechnic Univesity), Heilongjiang-1 z dílny letecké polytechnické školy z Harbinu a Hongqi-1 z dílny letecké polytechnické školy z Beijingu šlo o stroje kvalitativně nové konstrukce. Letoun Heilongjiang-1 z dílny letecké polytechnické školy z Harbinu přitom přebíral celkové uspořádání od sovětského Jaku-12. Šlo tedy o jednomotorový hornoplošník s křídlem s obdélníkovým půdorysem a výztuhou z trubkových nosníků s tvarem písmene „V“, klasicky koncipovanými ocasními plochami a pevným tříbodovým kolovým podvozkem ostruhového typu. Od svého sovětského protějšku se Heilongjiang-1 odlišoval zejména schodovitým přechodem trupu v oblasti přímo za odtokovou hranou křídla ve výrazně štíhlejší nosník ocasních ploch. Obdobně byly přitom řešeny též letouny typu Yan’an-1 a Hongqi-1. Kromě toho čínský Heilongjiang-1 obdržel svislou ocasní plochu s více hranatým profilem. Pohon tohoto stroje zajišťoval, stejně jako v případě letounů typu Feilong-1, Shen Hang-1 a Yan’an-1, jeden vzduchem chlazený 160 hp pístový pětiválec typu M-11FR sovětské výroby. Právě tento typ motoru nebyl pro pohon Heilongjiangu-1 vybrán náhodou, neboť díky tomu, že zajišťoval pohon dvoumotorových cvičných letounů typu CJ-5 (licenční kopie sovětského Jaku-18), byl tehdy v ČLR dostupný ve velkých počtech. Prototyp Heilongjiangu-1, který obdržel individuální kapotáž jednotlivých válců pohonné jednotky alá cvičný CJ-5, se od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 16. prosince 1958. Jakékoliv bližší informace o průběhu letových zkoušek tohoto stroje nejsou bohužel známy. Sériové výroby se Heilongjiang-1 stejně jako všechny výše uvedené letouny pravděpodobně nikdy nedočkal.
Verze: -
Vyrobeno: nejméně jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden pístový motor typu Švecov M-11FR max. výkonem 160 hp
Kapacita: ?
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 12,10 m |
Délka: | 12,10 m |
Výška: | 2,63 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 1 253 kg |
Max. rychlost: | 156 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | 668 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 10.9.2012