Shanghai Feilong-1
Typ: lehký víceúčelový letoun; bezlicenční vývojový derivát sovětského letounu typu Jakovlev Jak-12 (Creek)
Určení: spojovací činnost, pátrací a záchranné operace v pobřežních oblastech a rybolovný průzkum
Historie: V roce 1958 na území ČLR vznikly prototypy hned pěti různých typů lehkých jednomotorových víceúčelových letounů s pístovým pohonem. Zatímco letouny typu Feilong-1 z dílny závodu ze Shanghaie a Shen Hang-1 z dílny letecké polytechnické školy ze Shenyangu nebyly ničím jiným, než přímou kopií čtyřmístného hornoplošníku typu Jakovlev Jak-12 (Creek) sovětské konstrukce, v případě letounů typu Yan’an-1 z dílny NPU (Northwest Polytechnic Univesity), Heilongjiang-1 z dílny letecké polytechnické školy z Harbinu a Hongqi-1 z dílny letecké polytechnické školy z Beijingu šlo o stroje kvalitativně nové konstrukce. Prototyp letounu typu Feilong-1 z dílny závodu ze Shanghaie se od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 15. září 1958. Jeho pohon přitom zajišťoval, stejně jako v případě letounů typu Shen Hang-1, Yan’an-1 a Heilongjiang-1, jeden vzduchem chlazený 160 hp pístový pětiválec typu M-11FR sovětské výroby. Právě tento typ motoru nebyl pro pohon Feilongu-1 vybrán náhodou, neboť díky tomu, že zajišťoval pohon dvoumotorových cvičných letounů typu CJ-5 (licenční kopie sovětského Jaku-18), byl tehdy v ČLR dostupný ve velkých počtech. Přestože letové zkoušky Feilongu-1, který obdržel individuální kapotáž jednotlivých válců pohonné jednotky alá cvičný CJ-5, potvrdily shodu letových výkonů s technickým zadáním, sériové výroby se tento stroj stejně jako všechny výše uvedené letouny pravděpodobně nikdy nedočkal. Později prototyp Feilongu-1 na místo původního tříbodového kolového podvozku ostruhového typu obdržel vzletové a přistávací zařízení, které se sestávalo ze dvou pevných plováků alá sovětský Jak-12G. Tímto se tento stroj stal historicky vůbec prvním letounem čínské konstrukce s plovákovým podvozkem. Letové zkoušky takto modifikovaného Feilongu-1 byly přitom realizovány na řece Yangtze.
Verze: -
Vyrobeno: nejméně jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden pístový motor typu Švecov M-11FR max. výkonem 160 hp
Kapacita: tři osoby
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 12,09 m |
Délka: | 8,76 m |
Výška: | 3,00 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 1 592 kg |
Max. rychlost: | 130 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | 300 až 600 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 10.9.2012