CETC TA-20

Typ: letoun pro základní výcvik pilotů; licenční modifikace rakouského letounu typu Diamond DART 450

Určení:  seznamování posluchačů leteckých škol se základy obsluhy letecké techniky, výuka startu a přistání, pomalého letu, základních manévrů, pojíždění a pozemních operací

Historie:  V prosinci roku 2013 byl čínskou společností CETC (China Electronics Technology Corporation) a rakouskou společností Diamond, která se zabývá vývojem a výrobou sportovních a lehkých víceúčelových letounů, založen společný podnik Wuhu Diamond Aircraft Manufacture. Zmíněný podnik byl zřízen na území Wuhu Aviation Industrial Park, který se nachází ve Wuhu, a jeho pracovní náplní se stala kompletace a prodej letounů typu DA20 a DA42 pro čínské zákazníky a poskytování servisu letounům značky Diamond. Později byl ale do výrobního programu závodu Wuhu Diamond Aircraft Manufacture zaveden též jednomotorový turbovrtulový dvoumístný dolnoplošník typu DART 450 s celokompozitní konstrukcí draku. Zmíněný letoun je primárně určen k základnímu výcviku vojenských a civilních pilotů. Kromě toho může zastávat též poslání průzkumného a hlídkového stroje.  První ze tří prototypů letounu typu DART 450 se přitom do oblak poprvé vydal dne 17. května 2016. Čínská modifikace letounu typu DART 450 nese označení TA-20 a je vybavena avionickým komplexem typu Smart 210 z dílny společnosti Chengdu Hermes Technology. Naproti tomu typ DART 450 má instalován avionický komplex typu Garmin G3000. Uvnitř obou dvou kokpitů letounu typu TA-20 se nachází, obdobně jako uvnitř kokpitu bojových letounů 5. generace, jeden velkoplošný dotykový displej a side-stick. Do oblak se prototyp letoun typu TA-20, který je zároveň čtvrtým dokončeným exemplářem letounu typu DART 450 v celkovém pořadí, poprvé vydal dne 6. listopadu 2018. Po završení závodních zkoušek, které budou realizovány v ČLR, tento stroj projde zkouškami certifikačními. Ty zase budou probíhat v Evropě, pravděpodobně na podnikovém letišti rakouské společnosti Diamond. Letoun typu TA-20 se podle všeho stane nástupcem letitých základových cvičných letounů typu CJ-6 (Max) čínského PLAAF. To dokazuje fotografie zmenšené makety letounu typu DART 450 v barvách PLAAF, která byla publikována na konci roku 2017.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden exemplář

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    pilot/žák a pilot/instruktor

Pohon:       jeden turbovrtulový motor typu Motor Sič AL-450S ukrajinské výroby s max. výkonem 495 hp

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 11,74 m
Délka:   10,75 m
Výška: 3,38 m
Prázdná hmotnost: 1 300 kg
Max. vzletová hmotnost: 2 300 kg
Max. rychlost: 460 km/h
Praktický dostup:   7 000 m
Max. dolet:    2 780 km

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.12.2018