Guizhou FTC-2000G Mountain Eagle (Shan Ying)

Typ:  exportní cvičná a víceúčelová bojová modifikace cvičného letounu typu JL-9G

Určení:  seznamování posluchačů leteckých škol s obsluhou letecké techniky, výuka bojových manévrů, letu ve formacích, navigace a letu v noci podle přístrojů, včetně zbraňového výcviku, ničení pozemních cílů v rámci přímé podpory pozemních jednotek a ničení pomalu letících vzdušných cílů

Odlišnosti od letounu JL-9G:

- modifikovaná vnitřní konstrukce draku. V konstrukci draku tohoto modelu našly širší uplatnění kompozitní materiály. Díky tomu má drak letounu typu FTC-2000G nižší hmotnost.

- instalace modifikovaného křídla. Pod křídlem tohoto modelu se navíc nachází šest zbraňových závěsníků. To vedlo k vzrůstu celkového počtu závěsníků z jednoho na sedm. Vnější pár křídelních zbraňových závěsníků letounu typu FTC-2000G je přitom vyhrazen pro PLŘS krátkého dosahu. Naproti tomu model JL-9G je opatřen pouze trupovým závěsníkem, který navíc slouží výhradně k přepravě přídavné palivové nádrže.

- instalace větší palivové nádrže uvnitř hřbetní trupové nástavby

- instalace pěti hřebenovitých antén identifikačního systému „vlastní-cizí“ (AIFF) na hřbetu přední části trupu, přímo před čelním štítkem překrytu pilotní kabiny

- instalace senzorů výstražného protiraketového systému (MAWS) neznámého typu na hřbetu trupu, přímo za překrytem pilotní kabiny, a na vrcholu SOP

- instalace výmetnic klamných IČ/RL cílů na břichu zadní části trupu

Historie:  Pokračovací cvičný a lehký víceúčelový bojový letoun typu FTC-2000G není ničím jiným, než modifikací ryze cvičného letounu typu JL-9G, který je používán PLANAF k přípravě pilotů palubních bojových letounů. Zmíněný stroj vznikl jako cenově dostupná náhrada za exportní bojové letouny řady F-7 (Fishcan), které jsou často provozovány vzdušnými silami chudých asijských a afrických států. Z tohoto důvodu se součástí vývojových plánů výrobce stala též jednomístná modifikace letounu typu FTC-2000G. Široké veřejnosti byl projekt tohoto stroje poprvé prezentován na Airshow China 2012, která se konala v listopadu roku 2012 v Zhuhai. Přímý vývoj letounu typu FTC-2000G byl ale oficiálně zahájen až v prosinci roku 2013, a to na základě zadání blíže neuvedeného zákazníka. Od svého vývojového předchůdce v podobě letounu typu JL-9G se letoun typu FTC-2000G odlišuje zejména instalací modifikovaného křídla. Díky úpravám bylo pod křídlo tohoto stroje možné připevnit šest zbraňových závěsníků. Naproti tomu letoun typu JL-9G je opatřen pouze trupovým závěsníkem, který navíc slouží výhradně k přepravě přídavné palivové nádrže. Celková nosnost podvěsné výzbroje letounu typu FTC-2000G přitom činí 3 000 kg. Cenou za to se ale stala nižší rychlost proti výchozímu modelu JL-9G (M=1,2). V konstrukci letounu typu FTC-2000G navíc našly širší uplatnění kompozitní materiály. Změn proti modelu JL-9G ale doznalo též palubní vybavení. V červnu roku 2015 došlo k podpisu předběžného kontraktu na letouny typu FTC-2000G s blíže neuvedeným zákazníkem z Afriky. První exemplář letounu typu FTC-2000G si svůj slavnostní „roll-out“ odbyl na počátku září roku 2018. Rolovací zkoušky tohoto stroje se rozeběhly 20. dne toho samého měsíce. Do oblak se prototyp letounu typu FTC-2000G napoprvé vydal dne 28. září 2018. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl na Airshow China 2018, která se konala v listopadu roku 2018 v Zhuhai. Dne 29. října 2019 se rozeběhly zkoušky prototypu druhého. Prvním a zatím jediným provozovatelem letounu typu FTC-2000G se staly vzdušné síly Myanmaru. Na konci ledna roku 2020 si vzdušné síly zmíněného státu objednaly nejméně osm těchto strojů. Termín jejich dodání byl přitom stanoven na léta 2021 až 2023. Dodávka prvních šesti z nich byla uskutečněna na počátku listopadu roku 2022. Jejich domovskou základnou se stal Namhsan. Prvních pět letounů typu FTC-2000G (černá 1401 a 1403 až 1406) bylo do výzbroje vzdušných sil Myanmaru oficiálně zařazeno, spolu se dvěma víceúčelovými bojovými letouny typu Su-30SME (Flanker H) ruské výroby, jedním cvičným letounem typu FT-7M (Fishcan) čínské výroby, čtyřmi cvičnými letouny typu K-8W čínské výroby, jedním transportním letounem typu Y-8F-200 (Cub) čínské výroby a dvěma protiponorkovými vrtulníky typu Ka-28 (Helix A) ruské výroby, při slavnostním ceremoniálu, který se konal dne 15. prosince 2022 k příležitosti oslav 75. výročí od založení Myanmarských (Barmských) vzdušných sil. V současnosti výrobce pracuje na vylepšené modifikaci letounu typu FTC-2000G s instalací silnějšího 7 300 kp motoru typu WP-14C. Tah zmíněnému motoru bude přitom u zmíněného modelu kompenzovat hmotnost a aerodynamický odpor podvěsné výzbroje. Kromě toho se u zmíněného modelu počítá s úpravou povrchu draku nátěrem RAM (nátěr pohlcující elektromagnetické záření), kuli snížení zachytitelnosti radary protivníka. U zmíněného modelu by ale měla být též rozšířena škála podvěsné výzbroje. Vývoj takto modifikovaného letounu typu FTC-2000G by přitom měl být završen do tří let.

Verze:  -

Vyrobeno:  dva prototypy a šest sériových strojů

Uživatelé:  Myanmar

 

 

 


Posádka:   pilot/žák a pilot/instruktor

Pohon:      jeden proudový motor typu Liyang WP-13FII (vývojová modifikace sovětského typu R-13-300) s max. tahem 4 400 kp / 6 450 kp s vypnutým / zapnutým přídavným spalováním

Radar:        ?

Vybavení:   - obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“ (AIFF) neznámého typu (pět hřebenových antén před čelním štítkem překrytu pilotní kabiny), výstražný protiraketový systém (MAWS) neznámého typu (po jednom senzoru na hřbetu trupu, přímo za překrytem pilotní kabiny, a na vrcholu SOP) a výmetnice klamných IČ/RL cílů (jejich instalace se nachází na břichu zadní části trupu)

Výzbroj:     podvěsné výzbroj do celkové hmotnosti 3 000 kg, přepravovaná na jednom trupovém a šesti křídelních závěsnících – PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu PL-5EII a PL-9C (CAA-2), PLŘS středního dosahu s aktivním RL navedením typu SD-10A (CH-AA-7 Adze), protizemní řízené střely, protiradiolokační ŘS s pasivním RL navedením typu CM-102, řízené a neřízené pumy, raketové bloky střelecké kontejnery s 23 mm kanónem a přídavné palivové nádrže

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 9,99 m
Délka (bez PVD):   15,41 m
Výška: 4,81 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 11 000 kg
Max. rychlost: M=1,2
Praktický dostup:   15 000 m
Max. dolet:    1 650 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 10.1.2023