Alexejev Volžanočka

 

Typ:  výzkumný ekranoplán

Určení:  prověření technického řešení ekranoplánu typu „A“ (ekranoplán schopný pohybu nad povrchem výhradně v oblasti přízemního efektu)

Historie:  Na testy jednomotorového výzkumného ekranoplánu typu LAVP-02, který vznikl v rámci programu civilních ekranoplánů typu „A“, tj. vzdušných prostředků schopných se pohybovat nad povrchem výhradně v oblasti vlivu přízemního efektu, navázaly zkoušky jediného prototypu obdobně koncipovaného stroje, známého jako Volžanočka. Ten byl stejně jako již zmíněný typ LAVP-02 pouze ryze výzkumnou platformou s dvojicí nafukovacích plováků po stranách, otevřenou pilotní kabinou s dvojicí tandemově uspořádaných sedel ve střední části a pístovým motorem, který roztáčel jednu tažnou vrtuli, na přídi. Zatímco v případě typu LAVP-02 byla tato vrtule umístěna přímo nad přídí trupové platformy, vrtule Volžanočky se nacházela na konci vzpěry, která přesahovala přes příď. Díky tomu se mohla část proudu vzduchu od vrtule dostávat přímo pod trupovou platformu, což sebou přinášelo výrazný vzrůst vztlaku. Poznatky získané v průběhu zkoušek tohoto ryze experimentálního stroje konstrukční tým CKB-SKP R.E. Alexejeva následně zužitkoval při návrhu pokročilejších experimentálních ekranoplánů typu „A“, známých jako Volžanka-1, Volžanka-2 a SM-10. Poslední z nich, SM-10, již přitom byl přesným 1:1 analogem Alexejevova prvního operačního ekranoplánu typu „A“ v podobě lehkého dopravního říčního typu Volga-2 s přepravní kapacitou osm osob.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní (pouze výzkumný stroj)

 

 

 

Posádka:    dvě osoby

Pohon:        jeden pístový motor neznámého typu 

 

 

TTD:     
Šířka: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Letová výška:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 20.7.2013