Alexejev SM-10
Typ: technologický demonstrátor dopravního ekranoplánu typu Volga-2
Určení: prověření letových vlastností, stability, ovladatelnosti, aerodynamiky a hydrodynamiky dopravního ekranoplánu typu Volga-2
Historie: Na testy jednomotorových výzkumných ekranoplánů typu LAVP-02, Volžanočka, Volžanka-1 a Volžanka-2, které vznikly v rámci programu civilních ekranoplánů typu „A“, tj. vzdušných prostředků schopných se pohybovat nad povrchem výhradně v oblasti vlivu přízemního efektu, navázaly zkoušky většího dvoumotorového stroje, známého jako SM-10. Jediný exemplář tohoto nevelkého vzdušného prostředku vznikl v roce 1985 a celkové uspořádání přebíral od jednomístné Volžanky-2. Později, po završení všech naplánovaných zkoušek, jediný prototyp ekranoplánu typu SM-10 prošel konverzí na dopravní prostředek s kabinou pro jednoho pilota a osm cestujících. Tím se v podstatě stal přesným 1:1 analogem prvního sériově vyráběného ekranoplánu typu „A“ sovětské konstrukce v podobě lehkého dopravního stroje typu Volga-2. V této konečné podobě se přitom jediný prototyp ekranoplánu typu SM-10 od budoucí Volgy-2 lišil již jen v některých detailech.
Verze: -
Vyrobeno: jeden prototyp
Uživatelé: žádní (pouze výzkumný stroj)
Posádka: jeden pilot
Pohon: dva pístové motory typu ZMZ-406 s max. výkonem po 131 hp
Kapacita: osm osob
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 7,63 m |
Délka: | 11,43 m |
Výška: | 3,32 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 2 200 kg |
Max. rychlost: | 140 km/h |
Letová výška: | 0,2 m |
Max. dolet: | 300 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 20.7.2013