EHang VT30

Dvoumístný eVTOL typu VT-30 z dílny společnosti EHang z Guangzhou slouží k meziměstské dopravě pasažérů. Zmíněný stroj vznikl jako doplněk eVTOLů typu EHang 116 a 216, které jsou zase určeny k městské dopravě pasažérů. eVTOL typu VT-30 má krátký kapkovitý trup s dvoumístnou kabinou cestujících, štíhlé dolnoplošně uspořádané křídlo s půdorysem ve tvaru lichoběžníku, které je opatřeno úzkými lichoběžníkovými winglety, a obdélníkové ocasní plochy mající uspořádání do tvaru obráceného písmene „V“. Instalace ocasních ploch se přitom nachází na zadních kocích štíhlých vřetenovitých nosníků, které jsou uchyceny k spodní ploše křídla. Drak eVTOLu typu VT-30 je zhotoven z kompozitu na bázi uhlíkových vláken. Cestující v kabině tohoto stroje sedí vedle sebe, pod výklopným (směrem dopředu) zaobleným překrytem. Zasklení překrytu kabiny eVTOLu typu VT-30 je rozděleno na tři okénka, jedno čelní a dvě postranní. Pohon tohoto stroje obstarává devět elektromotorů. Jeden z nich přitom roztáčí třílistou tlačnou vrtuli, která se nachází na zádi trupu a slouží k dopřednému letu. Zbylých osm elektromotorů pohání dva páry dvoulistých souosých protiběžných rotorů. Díky nim je tento stroj schopen kolmého vzletu a přistání. Oba dva páry protiběžných nosných rotorů jsou uchyceny k ocasním nosníkům. Zatímco jeden z nich je umístěn na předních koncích nosníků ocasních ploch, které vystupují před náběžnou hranu křídla, instalace toho druhého se nachází mezi křídlem a ocasními plochami. K napájení elektromotorů eVTOLu typu VT-30 slouží palubní baterie. K vzletu a přistání tento stroj využívá pevný tříbodový podvozek příďového typu. Všechny tři podvozky eVTOLu typu VT-30 jsou uchyceny k trupu a jsou osazeny malými kolečky. Činnost tohoto stroje je zcela autonomní. Jeho řízení obstarává palubní počítač s GPS navigačním systémem v součinnosti s pozemním řídícím střediskem. Zahájení vývoje eVTOLu typu VT-30 bylo společností EHang oficiálně ohlášeno dne 9. března 2021. Současně bylo oznámeno, že se letové zkoušky prototypu tohoto stroje rozeběhnou za několik měsíců. Završení první fáze letových zkoušek, která byla zaměřena na prověření schopnosti kolmého vzletu a přistání, bylo ohlášeno dne 4. května toho samého roku. Součástí druhé fáze letových zkoušek eVTOL typu VT-30 se zase stalo ověření doletu a vytrvalosti. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl na statické ukázce Airshow China 2021, která se konala v září roku 2021 v Zhuhai. Prvním zájemcem o eVTOL typu VT-30 se stala japonská společnost Okayama Kurashiki Mizushima Aero and Space Industry Cluster Study Group. Zmíněná společnost si přitom na konci prosince roku 2021 objednala blíže nespecifikovaný počet těchto strojů pro potřeby studie AAM (Advanced Air Mobility = pokročilá vzdušná mobilita). Dne 11. března 2022 bylo oznámeno, že si 10 eVTOLů typu VT-30 objednala, spolu s 50-ti eVTOLy typu EHang 216, též filipínská společnost Aerotree. Součástí vývojových plánů společnosti EHang jsou ještě dva podobě koncipované eVTOLy, a to VT20 a VT25. Zatímco v případě typu VT20 se má jednat o nevelký stroj s operační rychlostí 30 až 120 km/h a vytrvalostí přes 3 h, který má sloužit v průzkumu letových tras pro eVTOL typu VT30, typ VT25 má být jednomístným strojem s doletem 400 km.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:  inerciální (autopilot) + satelitní

Pohon:      devět elektromotorů blíže nespecifikovaného typu

Kapacita:   dva pasažéři

                

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: 700 kg
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    300 km
Vytrvalost: 100 min

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.1.2023