EHang EHang 116

Jednomístný eVTOL typu EHang 116 z dílny společnosti EHang z Guangzhou slouží k městské dopravě pasažérů. Zmíněný stroj vychází z experimentálního osmimotorového jednomístného eVTOLu typu EHang 184, který je řešen jako multikoptéra. Jeho drak je zhotoven z kompozitních materiálů na bázi uhlíkových vláken a lehkých slitin hliníku. Trup eVTOLu typu EHang 116 má vejčitý tvar. Jeho útroby z podstatné části vyplňuje jednomístná kabina. Kabina eVTOLu typu EHang 116 je bohatě zasklena a je opatřena klimatizací a osvětlením. Její interiér zpřístupňuje jeden pár výklopných (směrem nahoru ven) postranních dveří. Uvnitř trupu tohoto stroje, přímo za osobní kabinou, se nachází též malý zavazadlový úložný prostor. Ten zase zpřístupňují výklopná (směrem nahoru) dvířka, která se nacházejí na zádi trupu. Pohon eVTOLu typu EHang 184 obstarává 16 elektromotorů. Ty přitom roztáčejí osm nevelkých dvoulistých souosých protiběžných rotorů, které ale nejsou nikterak chráněny proti případnému střetu s okolními předměty při vzletu a přistání. Instalace motorů s protiběžnými nosnými rotory se nachází na koncích osmi štíhlých horizontálních ramen. Zatímco čtyři z nich vybíhají z okrajů břicha přední části trupu, zbylé čtyři nosníky s motory a nosnými rotory jsou instalovány na zádi trupu. Ramena s motory a rotory eVTOLu typu EHang 116 jsou řešena jako sklopitelná (směrem nahoru k trupu). To usnadňuje jeho skladování. Nabytí baterií, které zajišťují napájení elektromotorů eVTOLu typu EHang 116, zabere okolo 120-ti min. K vzletu a přistání tento stroj využívá pevný lyžový podvozek. eVTOL typu EHang 116 je řešen jako bezpilotní. Pasažér přitom na 12-ti palcovém dotykovém displeji s mapou označí trasu a cíl letu. Poté se již může kochat výhledem z kabiny, popř. si cestu krátit prohlížením webových stránek na displeji. O zbytek se postará palubní počítač s GPS navigačním systémem v součinnosti s pozemním řídícím střediskem. Do kokpitu tohoto stroje proto mohou usedat osoby bez pilotního výcviku a pilotní licence. Autopilot eVTOLu typu EHang 116 přitom k navigaci využívá data z akcelerometru, gyroskopu, barometru, optických senzorů, přijímače GPS, radiolokátoru, který pracuje v mm pásmu, a dalších zdrojů. Z pozemního řídícího střediska je přitom sledována nejen situace na trase letu, ale též meteorologické podmínky. Pokud je vyhodnoceno, že počasí představuje pro pokračování letu neúnosné riziko, eVTOL typu EHang 116 je pozemním řídícím střediskem okamžitě naveden na přistání. To samé přitom platí i pro případ, kdy dojde k poruše motoru nebo nějakého palubního systému. Spojení mezi eVTOLem typu EHang 116 a pozemním řídícím střediskem je kódované. Každý exemplář tohoto stroje má přitom svůj specifický kód. To má zamezit jeho zneužití, např. teroristy. Do dnešních dnů společnost EHang vybudovala dvě pozemní řídící střediska eVTOLů. Zatímco jedno z nich se nachází v Lianyungangu, to druhé se nalézá v Shaoguanu. Jednomístný eVTOL typu EHang 116 byl vyvíjen paralelně s dvoumístným eVTOLem typu EHang 216. Zahájení vývoje obou zmíněných strojů bylo přitom oznámeno v únoru roku 2018. eVTOLy typu EHang 116 a 216 se staly prvními vzdušnými prostředky této kategorie na světě, které se dočkaly sériové výroby. Jejich provoz ale omezuje absence norem pro techniku této kategorie. Díky tomu nemohou být certifikovány pro civilní provoz. Z tohoto důvodu eVTOLy typu EHang 116 a 216 není možné legálně používat k regulérní přepravě cestujících. Do roku 2018 bylo zákazníkům dodáno celkem 37 eVTOLů typu EHang 116 a 216.

Verze:

EHang 116 – výše popsaná jednomístná modifikace eVTOLu typu EHang 116

EHang 216 – dvoumístná modifikace eVTOLu typu EHang 116. viz. samostatný text

EHang 216F – speciální požární modifikace eVTOLu typu EHang 216 určená k hašení požárů ve výškových budovách. viz. samostatný text

EHang 216L – vývojový derivát dopravního eVTOLu typu EHang 216 určený k přepravě nákladu. Do podvěsného kontejneru tohoto modelu lze umístit náklad do celkové hmotnosti 220 kg. viz. samostatný text

Vyrobeno:  37 sériových exemplářů všech verzí

Uživatelé:  ČLR

 

 

EHang 116

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + satelitní

Pohon:       šestnáct elektromotorů blíže nespecifikovaného typu

Kapacita:    jeden pasažér

 

 

TTD:     
Šířka: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Užitečné zatížení: 140 kg
Max. rychlost: 130 km/h
Cestovní rychlost: 100 km/h
Praktický dostup:   3 000 m
Max. dolet:    31 km
Vytrvalost: 19 min

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.1.2023