EHang EHang 184

Jednomístný eVTOL typu EHang 184 se stal prvním realizovaným projektem společnosti EHang se zaměřením na vývoj a výrobu autonomních dopravních prostředků pro městskou a příměstskou dopravu s kolmým vzletem a přistáním na elektrický pohon, která byla založena v prosinci roku 2014 v Guangzhou. Posláním ryze experimentálního eVTOLu typu EHang 184, který je řešen jako multikoptéra, se stalo získání prvních praktických zkušeností s technikou této kategorie. Drak tohoto stroje je zhotoven z kompozitu a lehkých kovových slitin. Trup eVTOLu typu EHang 184 má vejčitý tvar a délku cca 4 m. Jeho útroby z podstatné části vyplňuje jednomístná kabina. Kabina eVTOLu typu EHang 184 je bohatě zasklena a je opatřena klimatizací a osvětlením. Její interiér zpřístupňuje jeden pár výklopných (směrem nahoru ven) postranních dveří. Uvnitř trupu tohoto stroje, přímo za osobní kabinou, se nachází též malý zavazadlový úložný prostor. Ten zase zpřístupňují výklopná (směrem nahoru) dvířka, která se nacházejí na zádi trupu. Pohon eVTOLu typu EHang 184 obstarává osm 200 hp elektromotorů. Ty přitom roztáčejí čtveřici nevelkých dvoulistých souosých protiběžných rotorů, které ale nejsou nikterak chráněny proti případnému střetu s okolními předměty při vzletu a přistání. Instalace motorů s protiběžnými nosnými rotory se nachází na koncích čtyř štíhlých horizontálních ramen, které vybíhají z okrajů břicha trupu a zaujímají vzájemné uspořádání do tvaru písmene „X“. Ramena s motory a rotory eVTOLu typu EHang 184 jsou řešena jako sklopitelná (směrem nahoru k trupu). To usnadňuje jeho skladování. K napájení elektromotorů eVTOLu typu EHang 184 slouží palubní baterie s kapacitou 17 kWh. Její nabytí přitom zabere 2 až 4 h. K vzletu a přistání tento stroj využívá pevný čtyřbodový podvozek. eVTOL typu EHang 184 je řešen jako bezpilotní. Pasažér přitom na dotykovém displeji s mapou označí trasu a cíl letu. Poté se již může kochat výhledem z kabiny, popř. si cestu krátit prohlížením webových stránek na displeji. O zbytek se postará palubní počítač s GPS navigačním systémem v součinnosti s pozemním řídícím střediskem. Do kokpitu tohoto stroje proto mohou usedat osoby bez pilotního výcviku a pilotní licence. Ze zmíněného pozemního řídícího střediska je přitom sledována nejen situace na trase letu, ale též meteorologické podmínky. Pokud je vyhodnoceno, že počasí představuje pro pokračování letu neúnosné riziko, eVTOL typu EHang 184 je pozemním řídícím střediskem okamžitě naveden na přistání. To samé přitom platí i pro případ, kdy dojde k poruše motoru nebo nějakého palubního systému. Spojení mezi eVTOLem typu EHang 184 a pozemním řídícím střediskem je kódované. To má přitom zamezit jeho zneužití, např. teroristy. Vývoj eVTOLu typu EHang 184 byl iniciován, zakladatelem společnosti EHang - Huazhu Huem, již na konci roku 2012. Prototyp tohoto stroje se stal prvním jednomístným plně autonomním eVTOLem na světě a nejprve byl testován, v letech 2015 až 2017, na území ČR. V letech 2016 až 2017 byl prototyp eVTOLu typu EHang 184 zkoušen též v americké Nevadě. V roce 2017 byl navíc tento stroj testován ve Spojených Arabských Emirátech, resp. v Dubaji. Široké veřejnosti byl eVTOL typu EHang 184 poprvé prezentován v roce 2016, na veletrhu spotřební elektroniky CES (Consumer Electronics Show), který se konal v Las Vegas. V únoru roku 2018 bylo oznámeno, že tento stroj již má za sebou první autonomní lety s pasažérem na palubě. V průběhu letových zkoušek se přitom v jeho kokpitu vystřídalo 40 pasažérů. V lednu roku 2020 bylo oznámeno, že byl prototyp eVTOLu typu EHang 184 vyřazen z provozu. Zkušenosti, které se podařilo nastřádat v průběhu projektování a testování prototypu tohoto stroje, následně našly uplatnění při vývoji pokročilejšího jednomístného eVTOLu typu EHang 116 a většího dvoumístného eVTOLu typu EHang 216. Oba výše uvedené stroje se přitom staly prvními sériově vyráběnými eVTOLy na světě.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + satelitní

Pohon:       osm elektromotorů blíže nespecifikovaného typu s max. výkonem po 200 hp

Kapacita:    jeden pasažér

 

 

TTD:     
Šířka: 4,02 m
Délka trupu:   3,99 m
Výška: 1,40 m
Prázdná hmotnost: 260 kg
Max. vzletová hmotnost: 360 kg
Užitečné zatížení: 100 kg
Cestovní rychlost: 100 km/h
Praktický dostup:   3 500 m
Max. dolet:    cca 16 km
Vytrvalost: 23 min

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.1.2023