EHang EHang 216
Dvoumístný eVTOL typu EHang 216 z dílny společnosti EHang z Guangzhou slouží k městské dopravě pasažérů. Zmíněný stroj není ničím jiným, než modifikací jednomístného eVTOLu typu EHang 116, který je řešen jako multikoptéra s osmi dvoulistými souosými protiběžnými rotory. Vývoj dvoumístného eVTOLu typu EHang 216 probíhal paralelně s vývojem jednomístného eVTOLu typu EHang 116. Zahájení vývoje obou zmíněných strojů bylo přitom oznámeno v únoru roku 2018. První pilotované a bezpilotní zkušební lety nicméně prototyp eVTOLu typu EHang 226 vykonal již v roce 2017. V červenci toho samého roku bylo oznámeno, že společnost EHang na tomto typu úzce spolupracuje se Spojenými Arabskými Emiráty. V této souvislosti si eVTOL typu EHang 216 kromě místostarosty Guangzhou mělo možnost vyzkoušet též několik guvernéru z Dubaje. V dubnu roku 2018, v Amsterdamu, do kabiny tohoto stroje usedl též nizozemský princ Pieter Christiaan. Do července toho samého roku bylo v rámci programu EHang 226 vykonáno více než 1 000 letů s cestujícími na palubě. Nejdelší z těchto letů přitom měl 8,8 km. V dubnu roku 2019 byl eVTOL typu EHang 216 prezentován na festivalu 4Gamechangers, který se konal ve Vídni. Ten samý měsíc bylo oznámeno, že jeho produkce bude probíhat ve dvou fázích. V první fázi mělo dle tehdejších plánů být postaveno okolo stovky těchto strojů pro potřeby testování v různých částech světa. Druhá fáze již měla mít podobu masové produkce. Tehdejšími partnery společnosti EHang v rámci programu EHang 216 byly přitom rakouské společnosti FACC a ProSiebenSat.1 PLUS 4. Společnost EHang se totiž tehdy pokoušela své produkty prosadit na rakouském trhu. Jejich výrobu pro tamní zákazníky měla přitom zajistit právě společnost FACC. Dle tehdejších plánů měla společnost FACC do roku 2020 vyrobit 300 eVTOLů značky EHang. Do roku 2025 zde pak mělo vzniknout až 3 000 těchto strojů. V lednu roku 2020 bylo oznámeno, že bylo v rámci programu EHang 216 uskutečněno již více než 2 000 zkušebních letů s cestujícími na palubě. Kromě toho se k tomuto datu podařilo prověřit způsobilost tohoto stroje pro činnost za větrných podmínek (při rychlosti větru až 70 km/h), v mlze a za špatné viditelnosti (do cca 50-ti m). Současně bylo oznámeno, že společnost EHang podala americkému úřadu FAA (Federal Aviation Administration) žádost o schválení způsobilosti eVTOLu typu EHang 216 pro činnost v civilním provozu. První zkušební let na území USA přitom tento stroj vykonal v lednu roku 2020. V listopadu roku 2021 jeden z těchto strojů vykonal 5-ti min demonstrační let na indonéském Bali před zraky VIP hostů. Dne 21. ledna 2022 bylo oznámeno, že si japonská cestovní kancelář AirX objednala 50 eVTOLů typu EHang 216. Zmíněné stroje mají být poprvé nasazeny v průběhu výstavy Expo 2025, která se bude konat v Ósace. První demonstrační let na území Japonska přitom eVTOL typu EHang 216 vykonal dne 17. února 2022, a to na pláži Tanoura ve městě Oita. Tomu dne 11. března toho samého roku následovalo oznámení o uzavření kontraktu na 50 eVTOLů typu EHang 216 a 10 eVTOLů typu VT-30 s filipínskou společností Aerotree. Dne 13. října 2023 eVTOL typu EHang 216 obdržel od CAAC (Civil Aviation Administration of China) certifikát pro činnost v civilním provozu. Certifikovaná verze tohoto stroje je přitom známa jako EHang 216-S. Tím se tento stroj stal prvním eVTOLem na světě, který byl certifikován pro civilní provoz. Ten den bylo výrobcem oznámeno, že má uzavřené předběžné objednávky na více než 1 200 těchto strojů. Ke svému prvnímu demonstračnímu komerčnímu letu s pasažéry na palubě se eVTOL typu EHang 216-S vydal dne 28. prosince 2023. Zmíněný let měl podobu vyhlídkového letu okolo jezera Jiulong, které se nachází v Gzangzhou, v okrese Huangpu. To již měl eVTOL typu EHang 216-S za sebou více než 42 000 úspěšných letů. Dne 6. května 2024 tento stroj podnikl první demonstrační autonomní let s pasažérem na palubě na území Spojených Arabských Emirátů. Zmíněný let eVTOL typu EHang 216-S konkrétně vykonal v Abu Dhabi s Mohammmedem Al Dhaheriem, členem představenstva společnosti Multi Level Group, v kabině. Současně zde byl poprvé prezentován též požární eVTOL typu EHang 216-F a nákladní eVTOL typu EHang 216-L.
Verze: -
Vyrobeno: ?
Uživatelé: ČLR
Navádění: inerciální (autopilot) + satelitní
Pohon: šestnáct elektromotorů blíže nespecifikovaného typu
Kapacita: dva pasažéři
TTD: | |
Šířka: | 5,63 m |
Délka: | ? |
Výška: | 1,85 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Užitečné zatížení: | 200 kg |
Max. rychlost: | 130 km/h |
Cestovní rychlost: | 100 km/h |
Praktický dostup: | 3 000 m |
Max. dolet: | 35 km |
Vytrvalost: | 21 min |
Poslední úpravy provedeny dne: 9.5.2024