Shaanxi Y-9LG (GaoXin 13)

Typ:  speciální modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu Y-9 (Claw) určená pro vedení radioelektronického boje (REB)

Určení:  rušení radiolokačních stanic a spojovacích prostředků protivníka

Odlišnosti od letounu Y-9 (Claw):

- výrazně větší rozměry ogiválního příďového trupového dielektrického krytu

- instalace nevelkého polokapkovitého dieletrického krytu na břichu přední části trupu, v oblasti před příďovým podvozkem, na místo otočného kulovitého krytu elektro-optického systému

- instalace rozměrného polokapkovitého dielektrického krytu antény SATCOM na hřbetu přední části trupu, přímo před křídlem

- instalace krátkého vanovitého dielektrického krytu s oválným půdorysem na břichu přední části trupu, v oblasti mezi příďovým podvozkem a křídlem

- instalace podlouhlého štíhlého hranatého člunovitého krytu (s nevelkým lapačem chladícího vzduchu v čele, nevelkým vývodem ohřátého vzduchu na zádi a dielektrickými panely na bocích) na hřbetu zadní části trupu, v oblasti za křídlem. Zmíněný kryt  je k hřbetu trupu tohoto modelu uchycen za pomoci soustavy vysokých štíhlých nosníků s tvarem obráceného písmene „V“. Jedná se o obdobnou konstrukci jako u AWACS speciálu typu Y-8W/KJ-200 (Moth).

- vestavba rozměrných lichoběžníkových dielektrických panelů do potahu boků zadní části trupu, na úrovni „předkýlu“ svislé ocasní plochy

- instalace čtyř tandemově uspořádaných břitových antén na břichu ocasní části trupu

- odlišný tvar a menší rozměry dielektrického krytu tvořícího zakončení trupu. Záďový dielektrický kryt tohoto modelu má oválný a nikoliv kruhový průřez a menší délku. Pod záďovým trupovým aerodynamickým krytem tohoto modelu, přímo před záďovým trupovým dielektrickým krytem, se navíc nachází nevelký polokapkovitý dielektrický kryt.

- instalace zaobleného pouzdra z dielektrického materiálu na vrcholu svislé ocasní plochy

- instalace lichoběžníkových svislých ploch na koncích vodorovné ocasní plochy s výrazně většími rozměry

- zredukovaný počet postranních kulatých okének na dva páry

- absence záďových nákladových vrat. Břicho zadní části trupu tohoto modelu má navíc zaoblený a nikoliv plochý profil.

Historie:  Středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu Y-9 (Claw) se stal základem hned několika vojenských speciálů. Jeden z nich údajně nese označení Y-9LG a podle všeho slouží k rušení radiolokačních stanic protivníka. Prototyp tohoto modelu byl postaven v roce 2016 a poprvé byl identifikován na satelitním snímku letiště institutu CFTE (China Flight Test Estabilishment) z Yanliangu z prosince roku 2017. Původně se mělo za to, že je letoun typu Y-9LG pokročilou modifikací AWACS speciálu typu Y-8W/KJ-200 (Moth) a že nese označení KJ-200A. Důvodem toho byla skutečnost, že je opatřen identickým hřbetním krytem antény, jaký má anténa radarového systému právě tohoto stroje. První informace o tom, že se ve skutečnosti jedná o variantu letounu typu Y-9 (Claw) pro vedení REB se objevily teprve až v září roku 2023. Ze snímku z února roku 2022 bylo možné odvodit, že tehdy již probíhaly přípravy prvního exempláře tohoto modelu k předání PLAAF. V lednu roku 2023 byl letoun typu Y-9LG poprvé zachycen za letu v barvách PLAAF. To dokládá, že se tento model již nachází v operační službě.

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp a nejméně jeden sériový stroj

Uživatelé:  ČLR (PLAAF)

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:       čtyři turbovrtulové motory typu Zhuzhou WJ-6C (vývojová modifikace sovětského typu Al-20K) s max. výkonem po 5 100 hp        

Radar:        povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu


 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: cca 40 m
Délka:   cca 36 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 10.9.2023