Xian KJ-600 (KH-600)   

Typ:  palubní taktický letoun včasné výstrahy a řízení (AWACS)

Určení:  vyhledávání a sledování vzdušných cílů a řízení činnosti palubních bojových letounů

Historie:  První zprávy o tom, že institut č.603 společnosti XAC z Xianu pracuje na dvoumotorovém turbovrtulovém taktickém AWACS speciálu uzpůsobeném pro činnost z palub letadlových lodí, který vešel ve známost jako KJ-600, na veřejnost prosákly v dubnu roku 2005. Prvním hmatatelným produktem programu KJ-600 se stal technologický demonstrátor typu JZY-01. Zmíněný stroj přitom není ničím jiným, než modifikací dvoumotorového turbovrtulového regionálního letounu typu Y-7 (Coke) s čočkovitým krytem antény radiolokátoru systému AWACS na hřbetu zadní části trupu, modifikovaným křídlem s větší plochou, novou ocasní částí trupu s novými ocasními plochami nepodobnými ocasním plochám AWACS amerického speciálu typu E-2 Hawkeye a silnějšími 5 100 hp motory typu WJ-6C. Zmíněný stroj podle všeho instalaci radarového AWACS komplexu postrádá a zastává pouze poslání aerodynamické zkušebny. Kromě toho není vybaven zesíleným podvozkem a záchytným hákem, což vylučuje jeho provoz z palub letadlových lodí. Ke zkouškám byl technologický demonstrátor typu JZY-01 odevzdán dne 13. srpna 2009. Zatímco demonstrátor typu JZY-01 vychází z letounu typu Y-7 (Coke), letoun typu KJ-600 je kvalitativně novou konstrukcí mající obdobné vzezření a rozměry jako americký palubní AWACS speciál typu E-2D Hawkeye. Jeho pohon přitom obstarávají dva 5 100 hp turbovrtulové motory typu WJ-6C, které pohání též středně těžký čtyřmotorový transportní letoun typu Y-9 (Claw). Výhledově se ale pro tento stroj počítá s 6 700 hp motory typu AEP-500. Vzhledem k omezenému výkonu použitých motorů a značné vzletové hmotnosti bude ale AWACS speciál typu KJ-600 moci operovat výhradně z palub letadlových lodí se startovacími katapulty. Těmi je vybavena až třetí letadlová loď PLAN, CV-18 (Type 003) Fujian, která byla na vodu spuštěna dne 17. června 2022. Předchozí dvě letadlové lodě PLAN, CV-16 (Type 001) Liaoning (Kuznetsov class) a CV-17 (Type 002) Shandong (Kuznetsov mod class), jsou opatřeny tzv. skokanským můstkem. Palubní radarový AWACS komplex letounu typu KJ-600 má údajně využívat otočnou anténu kategorie AESA. Anténa zmíněného radiolokátoru je přitom instalována uvnitř otočného krytu s tvarem disku, který je uchycen k hřbetu trupu, v oblasti za křídlem. Podle všeho se jedná o radar typu KLC-7 z dílny institutu č.14 (NRIET) společnosti CETC (China Electronic Technology Corporation), který byl v listopadu roku 2018 prezentován na China Airshow 2018. Další anténa se nachází pod zaobleným příďovým trupovým dielektrickým krytem. Její určení není známo. Může však sloužit k sledování cílů v dolní polosféře, které se pohybují těsně nad vodní hladinou. Naproti tomu krabicovitý záďový dielektrický trupový kryt podle všeho ukrývá anténu palubního obranného systému. K břichu trupu letounu typu KJ-600 je pak uchycena řada břitových antén komunikačních systémů. V lednu roku 2017 byla satelitem poprvé vyfotografována 1:1 maketa tohoto stroje. Prototyp letounu typu KJ-600 (černá 60001) se do oblak napoprvé vydal dne 29. srpna 2020, jako vůbec první palubní AWACS speciál čínské konstrukce. V dubnu roku 2021 na veřejnost pronikla informace, že se údajně rozeběhly zkoušky prototypu druhého. Dne 24. června 2021 byl údajně poprvé zalétán prototyp odpovídající plnému výrobnímu standardu. Podle všeho se jednalo o modifikovaný prototyp druhý. V listopadu roku 2021 byly satelitem na podnikovém letišti závodu XAC zachyceny další dva prototypy letounu typu KJ-600 (7103 a 7104?). V březnu roku 2023 byl identifikován již šestý prototyp tohoto stroje v celkovém pořadí. V lednu roku 2024 byl jeden z prototypů letounu typu KJ-600 poprvé zachycen, satelitem, na testovacím pozemním elektro-magnetickém startovacím katapultu.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  nejméně šest prototypů

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    pět osob (?)

Pohon:       dva turbovrtulové motory typu Zhuzhou WJ-6C (vývojová modifikace sovětského typu Al-20K) s max. výkonem po 5 100 hp

Radar:        povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu, a radiolokátor systému AWACS typu KLC-7 (?), instalovaný uvnitř otočného čočkovitého krytu uchyceného, za pomoci pylonu, k hřbetu zadní části trupu

Výzbroj:     žádná

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 6.2.2024