Shenyang J-8FR / JZ-8F / JC-8F (‘Finback’)

Typ:  taktická průzkumná modifikace těžkého přepadového stíhacího letounu typu J-8F uzpůsobená pro činnost za všech meteorologických podmínek ve dne i v noci

Určení:  provádění fotografického, ELINT, SIGINT a radiolokačního průzkumu

Odlišnosti od letounu J-8F:

- instalace rozměrného člunovitého krytu s několika nestejně velkými uzavíratelnými průzory ose břicha trupu, přímo za šachtou příďového podvozku, na místo dvouhlavňového 23 mm typu „Type 23-3“ – do útrob zmíněného krytu se umísťují výměnné moduly (nejméně tři typy) s leteckými fotoaparáty neznámého typu

- instalace antény datalinku na hřbetu trupu, přímo před svislou ocasní plochou

- zredukovaná škála podvěsné výzbroje na krátkodosahové PLŘS s pasivním IČ navedením typu PL-8 (ty navíc slouží výhradně pro vlastní obranu před vzdušným napadením)

- rozšířené podvěsné vybavení o kontejner s ELINT stanicí, kontejner se SIGINT stanicí a kontejner s radiolokátorem s bočním vyzařováním a syntetickou aperturou (SAR) – zmíněné kontejnery se umisťují na centrální trupový pylon

- instalace silnějších pohonných jednotek typu WP-14A na místo motorů typu WP-13BII (protože tyto motory vykazovaly nevyhovující spolehlivostí, později byly zaměněny slabšími motory typu WP-13BII)

Historie:  Průzkumný speciál typu J-8FR (JZ-8F či JC-8F) vznikl jako nástupce letounu typu J-8R (JZ-8), který nebyl ničím jiným, než průzkumnou modifikací nepříliš úspěšného přepadového stíhače typu J-8A (J-8I) Finback A. Zatímco průzkumné vybavení letounu typu J-8R (JZ-8) v podobě jednoho denního leteckého fotoaparátu typu KA-112A se nacházelo uvnitř podvěsného kontejneru, který se umisťoval pod trup, v případě typu J-8FR (JZ-8F/JC-8F), jehož základem se zase stal přepadový stíhač typu J-8F, instalace foto-průzkumného vybavení zaujímala pozici uvnitř trupu, přímo za šachtou příďového podvozku. Protože se součástí průzkumného vybavení letounu typu J-8FR (JZ-8F/JC-8F) stal též IČ fotoaparát, na rozdíl od svého předchůdce v podobě letounu typu J-8R (JZ-8) může operovat i za špatných meteorologických podmínek a v noci. Kromě toho může provádět též ELINT, SIGINT a radiolokační průzkum. Do výzbroje PLAAF byl průzkumný speciál typu J-8FR (JZ-8F/JC-8F) zařazen v roce 2006. Jeho existenci se ale podařilo potvrdit až v roce 2007. Zpočátku letouny typu J-8FR (JZ-8F/JC-8F) poháněly motory typu WP-14A. Protože ale tyto pohonné jednotky vykazovaly nevyhovující spolehlivostí, později byly zaměněny slabšími, zato osvědčenými, motory typu WP-13BII. Ve výrobním programu závodu ze Shenyangu se průzkumný speciál typu J-8FR (JZ-8F/JC-8F) nacházel ještě na konci roku 2012. Produkce tohoto modelu se ale omezila jen na limitovanou sérii.

 

Verze:  -

Vyrobeno:  cca 20 až 30 sériových strojů (?)

Uživatelé:  pouze ČLR

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       dva proudové motory typu Liyang WP-13BII (modifikace sovětského typu R-13-300) s max. tahem po 7 000 kp s přídavným spalováním

Radar:        ?

Vybavení:   sestava fotoaparátů (denních nebo IČ), umístěná uvnitř břišního člunovitého krytu nacházejícího se přímo za šachtou příďového podvozku, a ELINT stanice, SIGINT stanice nebo radiolokátor s bočním vyzařováním a syntetickou aperturou (SAR), instalovaný uvnitř podvěsného kontejneru (ten se umisťuje na centrální trupový závěsník)

Výzbroj:      dvě PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu PL-8, přepravované na vnitřním páru křídleních závěsníků (zatímco vnější pár křídleních závěsníků je vyhrazen pro 800 l přídavné palivové nádrže, na centrální trupový závěsník se umisťuje kontejner s průzkumným vybavením nebo další přídavná palivová nádrž s objemem 800 l nebo 1 400 l)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 9,34 m 
Délka bez/s PVD:   20,53/21,59 m
Výška: 5,41 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 15.12.2013