Shaanxi Y-9XZ (GaoXin 10)

Typ:  speciální modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu Y-9 určená pro vedení psychologické války

Určení:  vedení psychologické války (např. šířením desinformací a propagandy prostřednictvím civilního i vojenského rádiového a civilního TV vysílání)

Odlišnosti od letounu Y-9:

- instalace nevelkého polokapkovitého dielektrického krytu na břichu přední části trupu, přímo za příďovým krytem povětrnostního radiolokátoru, na místo kulovitého krytu elektro-optického pozorovacího systému

- instalace jednoho páru dielektrických panelů na bocích protáhlých gondol navazujících na přední část gondol hlavního podvozku. Jedná se o obdobnou konstrukci jako u letounu typu Y-8XZ (GaoXin 7).

- instalace dodatečných břitových antén na hřbetu a břichu střední části trupu

- instalace dvou tandemově uspořádaných deskových antén na bocích zadní části trupu, na úrovni kořene protáhlého „předkýlu“ svislé ocasní plochy

- instalace jednoho páru rozměrných ploutvových antén na bocích SOP, přímo nad zalomením její náběžné hrany

- absence záďových nákladových vrat. Břicho zadní části trupu tohoto modelu má navíc zaoblený a nikoliv plochý profil.

- odlišný tvar a menší rozměry dielektrického krytu tvořícího zakončení trupu. Záďový dielektrický kryt tohoto modelu má oválný a nikoliv kruhový průřez a menší délku.

- odlišné uspořádání postranních kulatých okének a nouzových výstupů

Historie:  Středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu Y-9 se stal základem několika vojenských speciálů. Jedním z nich je model Y-9XZ, který slouží k vedení psychologické války. Z paluby tohoto modelu, který vznikl jako nástupce speciálu typu Y-8XZ (GaoXin 7) vycházejícího z čtyřmotorového turbovrtulového transportního letounu typu Y-8F-400, lze údajně provádět hackerské útoky, rušit internetové spojení a v neposlední řadě též rozšiřovat falešné informace po internetu a vytvářet tak paniku mezi civilním obyvatelstvem. Ve výzbroji PLAAF se tento čínský protějšek amerického Boeingu EC-130E Rivet Rider údajně nachází od poloviny roku 2014.

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně jeden exemplář

Uživatelé:  ČLR (PLAAF)

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:       čtyři turbovrtulové motory typu Zhuzhou WJ-6C (vývojová modifikace sovětského typu Al-20K) s max. výkonem po 5 100 hp          

Radar:        povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: cca 40 m
Délka:   cca 36 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 27.12.2016