Shaanxi Y-8XZ (GaoXin 7)

Typ:  speciální modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu Y-8F-400 určená pro vedení psychologické války

Určení:  vedení psychologické války (např. šířením desinformací a propagandy prostřednictvím civilního i vojenského rádiového a civilního TV vysílání)

Odlišnosti od letounu Y-8F-400:

- odlišný tvar přídě trupu v oblasti před pilotní kabinou. Příď trupu tohoto modelu má větší délku, kónický a nikoliv ogivální profil a její špici tvoří dielektrický kryt s náprstkovitým tvarem. Jde o identickou konstrukci jako u letounu typu Y-8G (GaoXin 3).

- zredukovaný počet postranních kulatých okének z devíti párů na dva. Zatímco jeden z nich se nachází na úrovni náběžné, ten druhý na úrovni odtokové hrany křídla.

- instalace jednoho páru břitových antén po stranách břicha přední části trupu, přímo před příďovým podvozkem

- instalace jednoho páru dielektrických panelů na bocích protáhlých gondol navazujících na přední část gondol hlavního podvozku alá Y-8G (GaoXin 3).  Zmíněné postranní gondoly mají ale v porovnání s postranními gondolami letounu typu Y-8G (GaoXin 3) znatelně menší rozměry a více zaoblený profil.

- instalace dvou nad sebou umístěných párů drobných deskových antén na bocích přední části trupu, v oblasti před křídlem

- instalace dvou tandemově uspořádaných párů rozměrných deskových antén na bocích zadní části trupu, v oblasti za křídlem

- instalace tří tandemově uspořádaných břitových antén v ose břicha zadní části trupu. Všechny tři tyto antény jsou ve vrcholech navzájem propojeny jednou tyčovou anténou.

- instalace rozměrného kopulovitého dielektrického krytu antény satelitního komunikačního systému na hřbetu trupu, přímo za křídlem

- absence záďových nákladových vrat. Břicho zadní části trupu tohoto modelu má navíc zaoblený a nikoliv plochý profil.

- instalace ogiválního dielektrického krytu na místo koncového trupového aerodynamického krytu

- instalace jednoho páru rozměrných ploutvových antén na bocích horní části svislé ocasní plochy. Ke koncům zmíněných antén jsou uchycena štíhlá válcovitá tělesa.

Historie:  Středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu Y-8 (Cub) se stal základem několika vojenských speciálů. Jeden z nich nese označení Y-8XZ a slouží k vedení psychologické války. Tento speciál lze považovat za čínský protějšek amerického Boeingu EC-130E Rivet Rider. Ve výzbroji PLAAF se přitom nachází od konce roku 2007 v počtu nejméně dvou exemplářů. V blízké budoucnosti všechny speciály typu Y-8XZ zřejmě nahradí speciály typu Y-9XZ (GaoXin 10), vycházející z čtyřmotorového turbovrtulového transportního letounu typu Y-9 (Claw).

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně dva exempláře

Uživatelé:  ČLR (PLAAF)

 

 

 

Posádka:   ?

Pohon:       čtyři turbovrtulové motory typu Zhuzhou WJ-6C (vývojová modifikace sovětského typu Al-20K) s max. výkonem po 5 100 hp

Radar:        povětrnostní radiolokátor neznámého typu (?), instalovaný uvnitř špice trupu

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 38,02 m
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.12.2016