Shaanxi Y-9JB (GaoXin 8)

Typ:  speciální modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu Y-9 určená pro vedení radiotechnického průzkumu (ELINT)

Určení:  provádění radiotechnického průzkumu

Odlišnosti od letounu Y-9:

- instalace rozměrného náprstkovitého krytu s výrazným sklonem směrem dolů na místo zaobleného příďového krytu antény povětrnostního radiolokátoru

- instalace nevelkého polokapkovitého dielektrického krytu na břichu přední části trupu, přímo za příďovým krytem povětrnostního radiolokátoru, na místo kulovitého krytu elektro-optického pozorovacího systému

- zredukovaný počet postranních nouzových výstupů ze čtyř na dva (vyjmutím pravého zadního a levého předního okénka)

- zredukovaný počet postranních kulatých okének na pravoboku z pěti na tři (zrušením prvního a druhého)

- zredukovaný počet postranních kulatých okének na levoboku z šesti na tři (zrušením druhého, třetího a čtvrtého okénka)

- instalace dvou párů vystouplých protáhlých hranatých dielektrických krytů na bocích trupu, po jednom na bocích přídě trupu, přímo za vstupními dveřmi, a na bocích zádě trupu, na úrovni protáhlého „předkýlu“ SOP. Zadní pár zmíněných krytů je přitom mírně větší než ten přední.

- instalace nevelkého otočného krytu elektro-optického sledovacího systému na břichu přídě trupu, přímo za příďovým podvozkem

- instalace řady nestandardních břitových antén na hřbetu přední části trupu

- instalace jednoho páru břitových antén po stranách břicha přední části trupu, přímo před podvozkovými gondolami

- instalace vystouplého plochého krytu s oválným půdorysem na břichu trupu, přímo před šachtami hlavního podvozku. Na břichu zmíněného krytu se nachází instalace sedmi drobných do tvaru kružnice uspořádaných břitových antén.

- absence záďových nákladových vrat. Břicho zadní části trupu tohoto modelu má navíc zaoblený a nikoliv plochý profil.

- odlišný tvar a menší rozměry dielektrického krytu tvořícího zakončení trupu. Záďový dielektrický kryt tohoto modelu má oválný a nikoliv kruhový průřez a menší délku.

- instalace plochých dielektrických krytů pod konci křídla

- instalace vřetenovitého krytu na vrcholu svislé ocasní plochy. Zadní část zmíněného krytu je zhotovena z dielektrického materiálu.

Historie:  Středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu Y-9 se stal základem několika vojenských speciálů. Jedním z nich je model Y-9JB, který slouží k vedení radiotechnického průzkumu (ELINT). Existence prvního exempláře tohoto nástupce speciálu typu Y-8JB (Mace), který vychází z čtyřmotorového turbovrtulového transportního letounu typu Y-8F-200, je známa od dubna roku 2011. Nejméně další dva exempláře speciálu typu Y-9JB byly dokončeny na jaře roku 2012. Tyto stroje se přitom od toho prvního mírně odlišovaly, a to instalací nevelkých pětiúhelníkových stabilizačních plošek na koncích VOP alá ZDK-03. Speciál Y-9JB se stal součástí výzbroje PLANAF. Od jara roku 2013 do dnešních dnů byly PLANAF předány nejméně čtyři tyto stroje (černá 9211, 9221, 9231 a 9241). Letouny typu Y-9JB PLANAF pravidelně podnikají hlídkové lety nad vodami Jihočínského moře, v blízkosti Japonských ostrovů.

Verze:  -

Vyrobeno:  čtyři exempláře

Uživatelé:  ČLR (PLANAF)

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:       čtyři turbovrtulové motory typu Zhuzhou WJ-6C (vývojová modifikace sovětského typu Al-20K) s max. výkonem po 5 100 hp          

Radar:        ?

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: cca 40 m
Délka:   cca 36 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 27.12.2016