XPeng AeroHT Voyager X1

Jednomístný autonomní eVTOL typu Voyager X1 je prvním produktem společnosti XPeng AeroHT z Guangzhou, která je zaměřena na vývoj a výrobu autonomních vzdušných prostředků s kolmým vzletem a přistáním na elektrický pohon. Společnost XPeng AeroHT přitom není ničím jiným, než leteckou divizí automobilky XPeng Motors, která byla založena v roce 2014 a krátce nato se stala největším čínským výrobcem elektromobilů. Zmíněná společnost byla založena v roce 2013 Zhao Delim a do roku 2020, kdy byla zakoupena společností XPeng Motors, byla známa jako Heitech. eVTOL typu Voyager X1 slouží nejen k městské dopravě, ale též k vyhlídkovým letům nad památkami a pátrací a záchranné činnosti. Zmíněný stroj ale může být používán též bezpečnostními složkami. eVTOL typu Voyager X1 je řešen jako multikoptéra. Jeho drak je zhotoven z kompozitu na bázi uhlíkových vláken a lehkých slitin hliníku. Pohon tohoto stroje obstarává osm elektromotorů. Ty přitom roztáčejí čtyři malé dvoulisté souosé protiběžné nosné rotory. Instalace elektromotorů s nosnými rotory se nachází na koncích čtyř horizontálních trubkových nosníků, které vybíhají z rohů trupu a při pohledu z vrchu zaujímají vzájemné uspořádání do tvaru písmene „X“. Nosné rotory eVTOLu typu Voyager X1 nejsou nijak chráněny proti případnému střetu s cizorodými předměty při vzletu a přistání. Napájení pohonných jednotek tohoto stroje obstarávají palubní baterie. Poměrně krátký trup eVTOLu typu Voyager X1 má jednoduchou konstrukci a hranatý profil. Jednomístná kabina cestujícího tohoto stroje je řešena jako otevřená. K vzletu a přistání eVTOL typu Voyager X1 využívá pevný lyžový podvozek trubkové konstrukce. K podvozkovým lyžím tohoto stroje lze připevnit čtyři malé čtyřkolové vozíky. To přitom usnadňuje manipulaci na zemi. Po celou dobu letu je eVTOL typu Voyager X1 řízen z pozemního řídícího stanoviště. Protože má tento stroj podobné rozměry jako osobní automobil, lze jej skladovat v garáži nebo na parkovišti. Široké veřejnosti byl eVTOL typu Voyager X1 poprvé prezentován na výstavě International Automobile Industry Exhibition, která se konala v červenci roku 2021 v Shanghai. Tehdy se přitom již jednalo o sériový produkt nabízený zákazníkům.
Verze: žádné
Vyrobeno: ?
Uživatelé: ?
Navádění: inerciální (autopilot) + satelitní
Pohon: osm elektromotorů blíže nespecifikovaného typu
Kapacita: jeden pasažér
TTD: | |
Šířka: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Užitečné zatížení: | ? |
Max. rychlost: | 130 km/h |
Cestovní letová výška: | 300 až 500 m |
Max. dolet: | cca 30 až 40 km |
Vytrvalost: | cca 35 až 45 min |
Poslední úpravy provedeny dne: 8.2.2023