XPeng AeroHT Voyager X1

Jednomístný autonomní eVTOL typu Voyager X1 je prvním produktem společnosti XPeng AeroHT z Guangzhou, která je zaměřena na vývoj a výrobu autonomních vzdušných prostředků s kolmým vzletem a přistáním na elektrický pohon. Společnost XPeng AeroHT přitom není ničím jiným, než leteckou divizí automobilky XPeng Motors, která byla založena v roce 2014 a krátce nato se stala největším čínským výrobcem elektromobilů. Zmíněná společnost byla založena v roce 2013 Zhao Delim a do roku 2020, kdy byla zakoupena společností XPeng Motors, byla známa jako Heitech. eVTOL typu Voyager X1 slouží nejen k městské dopravě, ale též k vyhlídkovým letům nad památkami a pátrací a záchranné činnosti. Zmíněný stroj ale může být používán též bezpečnostními složkami. eVTOL typu Voyager X1 je řešen jako multikoptéra. Jeho drak je zhotoven z kompozitu na bázi uhlíkových vláken a lehkých slitin hliníku. Pohon tohoto stroje obstarává osm elektromotorů. Ty přitom roztáčejí čtyři malé dvoulisté souosé protiběžné nosné rotory. Instalace elektromotorů s nosnými rotory se nachází na koncích čtyř horizontálních trubkových nosníků, které vybíhají z rohů trupu a při pohledu z vrchu zaujímají vzájemné uspořádání do tvaru písmene „X“. Nosné rotory eVTOLu typu Voyager X1 nejsou nijak chráněny proti případnému střetu s cizorodými předměty při vzletu a přistání. Napájení pohonných jednotek tohoto stroje obstarávají palubní baterie. Poměrně krátký trup eVTOLu typu Voyager X1 má jednoduchou konstrukci a hranatý profil. Jednomístná kabina cestujícího tohoto stroje je řešena jako otevřená. K vzletu a přistání eVTOL typu Voyager X1 využívá pevný lyžový podvozek trubkové konstrukce. K podvozkovým lyžím tohoto stroje lze připevnit čtyři malé čtyřkolové vozíky. To přitom usnadňuje manipulaci na zemi. Po celou dobu letu je eVTOL typu Voyager X1 řízen z pozemního řídícího stanoviště. Protože má tento stroj podobné rozměry jako osobní automobil, lze jej skladovat v garáži nebo na parkovišti. Široké veřejnosti byl eVTOL typu Voyager X1 poprvé prezentován na výstavě International Automobile Industry Exhibition, která se konala v červenci roku 2021 v Shanghai. Tehdy se přitom již jednalo o sériový produkt nabízený zákazníkům.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  ?

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot) + satelitní

Pohon:       osm elektromotorů blíže nespecifikovaného typu

Kapacita:    jeden pasažér

 

 

TTD:     
Šířka: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Užitečné zatížení: ?
Max. rychlost: 130 km/h
Cestovní letová výška: 300 až 500 m
Max. dolet:    cca 30 až 40 km
Vytrvalost: cca 35 až 45 min

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 8.2.2023