XPeng AeroHT „Land Aircraft Carrier“

Dvoumístný eVTOL typu Land Aircraft Carrier z dílny společnosti XPeng AeroHT z Guangzhou, letecké divize automobilky XPeng Motors, slouží k městské dopravě pasažérů. S eVTOLem typu Land Aircraft Carrier se ale počítá též při záchranných operacích. Zmíněný stroj je koncipován jako volitelně pilotovaná multikoptéra. eVTOL typu Land Aircraft Carrier tedy může létat v autonomním režimu, kdy se pohybuje po trase zadané předem do paměti autopilota, nebo být pilotován jedním z pasažérů. Jeho pilotáž je prováděna za pomoci jediného joysticku a je velmi jednoduchá. Uživatel má být schopen pilotáž eVTOLu typu Land Aircraft Carrier zvládnout po krátkém pětiminutovém zaškolení. Jeho drak je zhotoven z lehkých kompozitních materiálů na bázi uhlíkových vláken. Zmíněný stroj má krabicovitý trup s bohatě zasklenou kabinou se sedadly vedle sebe. Zasklení kabiny eVTOLu typu Land Aircraft Carrier se sestává z jednoho rozměrného čelního a dvou postranních oken a poskytuje 270° panoramatický výhled. Čelní okno kabiny přitom zaujímá celou příď trupu, od podlahy až po její strop. Rozměrná postranní okna kabiny eVTOLu typu Land Aircraft Carrier jsou zase součástí výklopných vstupních dveří automobilového typu. Pohon tohoto stroje obstarává šest elektromotorů blíže nespecifikovaného typu. Jejich napájení zajišťují palubní akumulátorové baterie, které jsou umístěny v trupu. Každý elektromotor eVTOLu typu Land Aircraft Carrier roztáčí jeden malý dvoulistý nosný rotor. Instalace motorů s rotory se nachází na koncích šesti horizontálních ramen, které vystupují z hřbetu trupu tohoto stroje (dvě z přídě a čtyři ze zádě). K vzletu a přistání eVTOL typu Land Aircraft Carrier využívá jednoduchý čtyřbodový podvozek trubkové konstrukce. Podvozkové nohy tohoto stroje mají tvar písmene „U“ a jsou vyztuženy jednou podélnou výztuhou. Podvozky a ramena s pohonnými jednotkami a rotory eVTOLu typu Land Aircraft Carrier jsou řešeny jako sklápěcí, stejně jako rotorové listy. Díky tomu je tento stroj v přepravní konfiguraci velmi kompaktní, což jej umožňuje přepravovat v nákladovém prostoru dodávky. eVTOL typu Land Aircraft Carrier je totiž jednou z komponent kombinovaného dopravního systému. Ten se přitom sestává z pozemní komponenty v podobě 6 x 6 dodávky a letecké komponenty v podobě eVTOLu typu Land Aircraft Carrier. Zmíněná dodávka má hybridní pohon, délku 5,5 m, šířku 2,0 m a dojezd 1 000 km a kromě přepravy eVTOLu typu Land Aircraft Carrier zajišťuje též dobíjení jeho palubních baterií. Z 30 % kapacity na 80 % přitom dokáže palubní baterie zmíněného eVTOLu nabít za pouhých 18 min. Vyložení tohoto stroje z nákladového prostoru zmíněné dodávky je plně automatizováno, stejně jako jeho rozvinutí z přepravní konfigurace do konfigurace letové a naopak. K tomu v podstatě postačuje zmáčknout jedno tlačítko. Příprava eVTOLu typu Land Aircraft Carrier k vzletu přitom nezabere více než 5 min. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl na Airshow China 2024, která se konala v listopadu roku 2024 v Zhuhai. Součástí zmíněné prezentace byl přitom též první veřejný let s pasažéry na palubě. Pro potřeby rozsáhlého zkušebního programu má být vyrobeno více než 200 eVTOLů typu Land Aircraft Carrier. Součástí zkušebního programu mají přitom být mimo jiné též testy na prověření chování tohoto stroje při selhání různých komponent, včetně motorů, rotorů a baterií. Se zahájením dodávek kombinovaného dopravního systému Land Aircraft Carrier prvním zákazníkům se počítá v roce 2026.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:   pilot a pasažér nebo dva pasažéři

Pohon:      šest elektromotorů neznámého typu

                

 

TTD:     
Šířka: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Užitečné zatížení: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?
Vytrvalost: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.11.2024