CSSRC XTW-5
Typ: námořní hlídkový ekranoplán
Určení: pobřežní hlídková činnost a pátrací a záchranná činnost na moři
Historie: Poznatky získané v průběhu letových zkoušek ryze experimentálních ekranoplánů typu XTW-1 až XTW-4, jejichž prototypy vznikly v letech 1989 až 1999, institut CSSRC (Čínské lodní vědecké výzkumné centrum) následně zužitkoval při návrhu svého prvního operačního plavidla této kategorie, které vešlo ve známost jako XTW-5. Tento stroj byl přitom určen pro námořní hlídkovou činnost a po koncepční stránce vycházel z modelu XTW-4. Obdržel tedy krabicovitý trup s člunovitým břichem, zatahovatelný podvozek, středoplošně uspořádané křídlo s tvarem obrácené delty, nulovým vzepětím vnitřních částí (až po gondoly pohonných jednotek), výrazným záporným vzepětím vnějších částí a instalací vyrovnávacích plováků s nevelkými „winglety“ s výrazným kladným vzepětím na koncích a dvojici vně podélné osy trupu nakloněných svislích ocasních ploch (SOP) ve vrcholech navzájem propojených jednou vodorovnou ocasní plochou (VOP). Protože v porovnání se svým předchůdcem v podobě modelu XTW-4 vykazoval menší hmotností, na místo 670 hp turbovrtulových jednotek typu Pratt & Whitney Canada PT6A-15AG obdržel slabší 394 hp pístové motory typu Lycoming IO-720. Ty byly přitom stejně jako jednotky typu PT6A-15AG vestavěny do náběžné hrany křídla. Roztáčely však třílisté vrtule na místo vrtulí pětilistých. Dále lze tento model od experimentálního XTW-4 snadno rozpoznat díky instalaci nevelkého plochého válcovitého krytu na horní ploše VOP. Jediný známý exemplář ekranoplánu XTW-5 vznikl v roce 2003. Jakékoliv další informace o stavu tohoto programu nejsou zatím bohužel k dispozici.
Verze: žádné
Vyrobeno: nejméně jeden exemplář
Uživatelé: pouze ČLR
Posádka: 7 až 8 osob
Pohon: dva pístové motory typu Lycoming IO-720 americké výroby s max. výkonem po 394 hp
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 4 200 kg |
Max. rychlost: | ? |
Letová výška: | do 2 m |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 18.8.2012