CSSRC XTW-1

Typ:  experimentální ekranoplán

Určení:  prověření letových vlastností, stability, ovladatelnosti, aerodynamiky a hydrodynamiky ekranoplánu opatřeného křídlem s tvarem obrácené delty, výrazným záporným vzepětím a značnou hloubkou

Historie:  Poznatky získané v průběhu letových zkoušek jediného prototypu jednomístného dvoumotorového experimentálního ekranoplánu „Type 902“, které se rozeběhly v roce 1984, institut CSSRC (Čínské lodní vědecké výzkumné centrum) následně zužitkoval při návrhu většího třímístného experimentálního stroje. Ten přitom vešel ve známost jako XTW-1 a obdržel krabicovitý trup s člunovitým břichem, zatahovatelný podvozek, středoplošně uspořádané křídlo s tvarem obrácené delty, nulovým vzepětím vnitřních částí (až po gondoly pohonných jednotek), výrazným záporným vzepětím vnějších částí a instalací vyrovnávacích plováků s nevelkými „winglety“ s výrazným kladným vzepětím na koncích a dvojici vně podélné osy trupu nakloněných svislích ocasních ploch (SOP) ve vrcholech vzájemně propojených jednou vodorovnou ocasní plochou (VOP). Pohon tohoto stroje zajišťovala dvojice pístových 40 hp motorů typu Rotax 447. Ty byly přitom vestavěny do náběžné hrany křídla a roztáčely čtyřlisté vrtule v tažném uspořádání. Jediný exemplář ekranoplánu XTW-1 byl postaven v roce 1989. Poznatky získané v průběhu letových zkoušek tohoto stroje přitom institut CSSRC později zužitkoval při návrhu shodně koncipovaného většího a těžšího experimentálního ekranoplánu s kabinou pro dva piloty a 14 cestujících, který vešel ve známost jako XTW-2.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

Posádka:    tři až čtyři osoby

Pohon:       dva pístové motory typu Rotax 447 australské výroby s max. výkonem po 40 hp

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 8,20 m 
Délka:   12,60 m
Výška: 3,55 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 950 kg
Max. rychlost: 100-130 km/h
Letová výška:   0,6 až 1 m
Max. dolet:    400 km

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 18.8.2012