CSSRC XTW-4
Typ: experimentální námořní dopravní ekranoplán
Určení: prověření letových vlastností, stability, ovladatelnosti, aerodynamiky a hydrodynamiky ekranoplánu opatřeného křídlem s tvarem obrácené delty, výrazným záporným vzepětím a značnou hloubkou
Historie: Poznatky získané v průběhu letových zkoušek dvoumotorových experimentálních ekranoplánů typu XTW-1, XTW-2 a XTW-3, jejichž prototypy vznikly v letech 1989, 1990 a 1996, institut CSSRC (Čínské lodní vědecké výzkumné centrum) následně zužitkoval při návrhu většího experimentálního stroje s kabinou pro dva piloty a 18 cestujících, který vešel ve známost jako XTW-4. Tento ekranoplán byl přitom jako první z řady XTW uzpůsoben pro činnost na moři. Celkové uspořádání pak přebíral od modelu XTW-1 a XTW-2. Obdržel tedy krabicovitý trup s člunovitým břichem, zatahovatelný podvozek, středoplošně uspořádané křídlo s tvarem obrácené delty, nulovým vzepětím vnitřních částí (až po gondoly pohonných jednotek), výrazným záporným vzepětím vnějších částí a instalací vyrovnávacích plováků s nevelkými „winglety“ s výrazným kladným vzepětím na koncích a dvojici vně podélné osy trupu nakloněných svislích ocasních ploch (SOP) ve vrcholech navzájem propojených jednou vodorovnou ocasní plochou (VOP). Protože v porovnání se svým předchůdcem v podobě modelu XTW-2 vykazoval větší hmotností, na místo 295 hp pístových jednotek typu Lycoming IO-540K1B5 obdržel silnější 670 hp turbovrtulové motory typu Pratt & Whitney Canada PT6A-15AG. Ty byly přitom stejně jako jednotky typu IO-540K1B5 vestavěny do náběžné hrany křídla. Roztáčely však pětilisté vrtule na místo vrtulí třílistých. Jediný prototyp ekranoplánu typu XTW-4 byl dokončen v září roku 1999. První etapa letových zkoušek tohoto stroje probíhala na řece Changjiang a byla úspěšně ukončena na počátku roku 2000. Jakékoliv informace o dalším osudu prototypu XTW-4 nejsou zatím bohužel známy. Poznatky získané v průběhu jeho letových zkoušek přitom institut CSSRC později zužitkoval při návrhu svého prvního operačního ekranoplánu v podobě shodně koncipovaného námořního pátracího stroje, který vešel ve známost jako XTW-5.
Verze: žádné
Vyrobeno: jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Posádka: dva piloti
Pohon: dva turbovrtulové motory typu Pratt & Whitney Canada PT6A-15AG s max. výkonem po 670 hp
Kapacita: 18 osob
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 14,50 m |
Délka: | 21,70 m |
Výška: | 5,00 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 6 000 kg |
Max. rychlost: | 150-180 km/h |
Letová výška: | do 2 m |
Max. dolet: | 500 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 18.8.2012