CSSRC XTW-4

Typ:  experimentální námořní dopravní ekranoplán

Určení:  prověření letových vlastností, stability, ovladatelnosti, aerodynamiky a hydrodynamiky ekranoplánu opatřeného křídlem s tvarem obrácené delty, výrazným záporným vzepětím a značnou hloubkou

Historie:  Poznatky získané v průběhu letových zkoušek dvoumotorových experimentálních ekranoplánů typu XTW-1, XTW-2 a XTW-3, jejichž prototypy vznikly v letech 1989, 1990 a 1996, institut CSSRC (Čínské lodní vědecké výzkumné centrum) následně zužitkoval při návrhu většího experimentálního stroje s kabinou pro dva piloty a 18 cestujících, který vešel ve známost jako XTW-4. Tento ekranoplán byl přitom jako první z řady XTW uzpůsoben pro činnost na moři. Celkové uspořádání pak přebíral od modelu XTW-1 a XTW-2. Obdržel tedy krabicovitý trup s člunovitým břichem, zatahovatelný podvozek, středoplošně uspořádané křídlo s tvarem obrácené delty, nulovým vzepětím vnitřních částí (až po gondoly pohonných jednotek), výrazným záporným vzepětím vnějších částí a instalací vyrovnávacích plováků s nevelkými „winglety“ s výrazným kladným vzepětím na koncích a dvojici vně podélné osy trupu nakloněných svislích ocasních ploch (SOP) ve vrcholech navzájem propojených jednou vodorovnou ocasní plochou (VOP). Protože v porovnání se svým předchůdcem v podobě modelu XTW-2 vykazoval větší hmotností, na místo 295 hp pístových jednotek typu Lycoming IO-540K1B5 obdržel silnější 670 hp turbovrtulové motory typu Pratt & Whitney Canada PT6A-15AG. Ty byly přitom stejně jako jednotky typu IO-540K1B5 vestavěny do náběžné hrany křídla. Roztáčely však pětilisté vrtule na místo vrtulí třílistých. Jediný prototyp ekranoplánu typu XTW-4 byl dokončen v září roku 1999. První etapa letových zkoušek tohoto stroje probíhala na řece Changjiang a byla úspěšně ukončena na počátku roku 2000. Jakékoliv informace o dalším osudu prototypu XTW-4 nejsou zatím bohužel známy. Poznatky získané v průběhu jeho letových zkoušek přitom institut CSSRC později zužitkoval při návrhu svého prvního operačního ekranoplánu v podobě shodně koncipovaného námořního pátracího stroje, který vešel ve známost jako XTW-5.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva turbovrtulové motory typu Pratt & Whitney Canada PT6A-15AG s max. výkonem po 670 hp

Kapacita:    18 osob

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 14,50 m 
Délka:   21,70 m
Výška: 5,00 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 6 000 kg
Max. rychlost: 150-180 km/h
Letová výška:   do 2 m
Max. dolet:    500 km

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 18.8.2012