CSSRC XTW-3
Typ: experimentální dopravní ekranoplán
Určení: prověření letových vlastností, stability, ovladatelnosti, aerodynamiky a hydrodynamiky ekranoplánu opatřeného křídlem s tvarem obrácené delty, výrazným záporným vzepětím a značnou hloubkou
Historie: Poznatky získané v průběhu letových zkoušek dvoumotorových experimentálních ekranoplánů typu XTW-1 a XTW-2, jejichž prototypy vznikly v letech 1989 a 1990, institut CSSRC (Čínské lodní vědecké výzkumné centrum) následně zužitkoval při návrhu obdobně koncipovaného experimentálního stroje s kabinou pro dva piloty a 10 cestujících. Ten přitom vešel ve známost jako XTW-3 a stejně jako oba zmíněné modely obdržel krabicovitý trup s člunovitým břichem, zatahovatelný podvozek a středoplošně uspořádané křídlo s tvarem obrácené delty, nulovým vzepětím vnitřních částí (až po gondoly pohonných jednotek), výrazným záporným vzepětím vnějších částí a instalací vyrovnávacích plováků s nevelkými „winglety“ s výrazným kladným vzepětím na koncích. Trup tohoto modelu byl však kratší a navíc obdržel protáhlejší špici v oblasti před dvoumístnou pilotní kabinou. Úplnou novinkou se pak staly ocasní plochy uspořádané do tvaru písmene „T“. Všechny předchozí (i následující) modely z řady XTW byly totiž opatřeny dvojicí vně podélné osy nakloněných svislých ocasních ploch (SOP), které ve vrcholech navzájem propojovala jedna vodorovná ocasní plocha (VOP). Pohon ekranoplánu XTW-3 zajišťovala dvojice pístových motorů typu IO-540K185. Ty byly přitom stejně jako jednotky typu IO-540K1B5 modelu XTW-2 vestavěny do náběžné hrany křídla. Jediný prototyp ekranoplánu XTW-3 vznikl v roce 1996. Poznatky získané v průběhu letových zkoušek tohoto stroje, které se rozeběhly rok nato, přitom institut CSSRC později zužitkoval při návrhu většího a těžšího experimentálního ekranoplánu s kabinou pro dva piloty a 18 cestujících, jenž vešel ve známost jako XTW-4.
Verze: žádné
Vyrobeno: jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Posádka: dva piloti
Pohon: dva pístové motory typu Lycoming IO-540K185 americké výroby s max. výkonem po 295 hp
Kapacita: 10 osob
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 11,80 m |
Délka: | 17,90 m |
Výška: | 5,30 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 4 000 kg |
Max. rychlost: | 140 km/h |
Letová výška: | 0,5 až 2 m |
Max. dolet: | do 400 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 18.8.2012