CSSRC XTW-2
Typ: experimentální dopravní ekranoplán
Určení: prověření letových vlastností, stability, ovladatelnosti, aerodynamiky a hydrodynamiky ekranoplánu opatřeného křídlem s tvarem obrácené delty, výrazným záporným vzepětím a značnou hloubkou
Historie: Poznatky získané v průběhu letových zkoušek dvoumotorového třímístného experimentálního ekranoplánu typu XTW-1, jehož jediný prototyp byl postaven v roce 1989, institut CSSRC (Čínské lodní vědecké výzkumné centrum) následně zužitkoval při návrhu většího experimentálního stroje s kabinou pro dva piloty a 14 cestujících. Ten přitom vešel ve známost jako XTW-2 a po koncepční stránce byl přesnou aerodynamickou zvětšeninou třímístného XTW-1. Obdržel tedy krabicovitý trup s člunovitým břichem, zatahovatelný podvozek, středoplošně uspořádané křídlo s tvarem obrácené delty, nulovým vzepětím vnitřních částí (až po gondoly pohonných jednotek), výrazným záporným vzepětím vnějších částí a instalací vyrovnávacích plováků s nevelkými „winglety“ s výrazným kladným vzepětím na koncích a dvojici vně podélné osy trupu nakloněných svislích ocasních ploch (SOP) ve vrcholech vzájemně propojených jednou vodorovnou ocasní plochou (VOP). Protože v porovnání se svým předchůdcem v podobě modelu XTW-1 vykazoval větší hmotností, na místo 30 hp jednotek typu Rotax 447 obdržel silnější 295 hp motory typu Lycoming IO-540K1B5. Ty byly přitom stejně jako jednotky typu Rotax 447 vestavěny do náběžné hrany křídla. Roztáčely však třílisté vrtule na místo vrtulí čtyřlistých. Jediný exemplář ekranoplánu XTW-2 byl postaven v roce 1990. Poznatky získané v průběhu letových zkoušek tohoto stroje přitom institut CSSRC později zužitkoval při návrhu obdobně koncipovaného experimentálního ekranoplánu, který vešel ve známost jako XTW-3.
Verze: žádné
Vyrobeno: jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Posádka: dva piloti
Pohon: dva pístové motory typu Lycoming IO-540K1B5 americké výroby s max. výkonem po 295 hp
Kapacita: 14 osob
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 12,72 m |
Délka: | 18,50 m |
Výška: | 5,14 m m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 3 600 kg |
Max. rychlost: | 130-150 km/h |
Letová výška: | 1 až 1,5 m |
Max. dolet: | 900 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 18.8.2012