UChAP-250

 
 

Typ:  universální výlevné letecké zařízení

Určení:  rozprašování bojových chemických látek a dýmotvorných směsí

Vyvinul:  ?

Historie:  Výlevné zařízení typu UChAP-250 (UChAP = universalnyj chimičeskyj aviacionnyj priboir = universální chemické letecké zařízení) bylo vyvinuto ve druhé polovině 30. let 20. století. Na rozdíl od výlevných zařízení řady VAP, který sloužily pouze k rozptylování bojových chemických látek v podobě roztoku yperitu nebo lewisitu v petroleji nebo dichlorethanu, bylo za pomoci zařízení typu UChAP-250 možné rozptylovat též dýmotvorné směsi. Zmíněné zařízení mělo vřetenovité tělo s ogivální „špicí“, válcovitou střední partií a kónickou zádí, na které se nacházela výpusť, a bylo zhotoveno ve velikosti standardní 250-ti kg trhavé pumy typu FAB-250. Díky tomu jej bylo možné přepravovat na standardních pumových závěsnících. Zatímco u kontejnerů řady VAP byla pracovní látka z nádržky vytlačována náporem vzduchu, který byl nasáván uzavíratelným lapačem na přídi, k vytlačování pracovní látky z nádržky kontejneru typu UChAP-250 sloužily plyny vzniklé spálením prachové náplně. Protože jejich tlak činil 8 až 12 atm, obsah nádržky zařízení typu UChAP-250 bylo možné vyprazdňovat při letových rychlostech až 300 - 350 km/h. Při vyšších letových rychlostech je totiž nádržky výlevných zařízení nutné vyprazdňovat vyšší rychlostí, jinak by nebylo dosaženo požadované koncentrace pracovní látky v místě dopadu. A k tomu byl zapotřebí vyšší tlak, než ten, který bylo možné dosáhnout pouhým náporem okolního vzduchu. Kontejner typu UChAP-250 pojal 110 l pracovní látky. Jeho vyprazdňování se dělo rychlostí 50 až 60 l/s. První zkušební exempláře kontejneru typu UChAP-250 byly postaveny v letech 1936 až 1937. Tomu předcházely neúspěšné experimenty s universálními kontejnery typu UChAP-3 a UChAP-K-5, u kterých byl zase k vytlačování pracovní látky využíván stlačený vzduch. Zkouškami kontejner typu UChAP-250 prošel, spolu s paralelně vyvíjeným těžším a větším kontejnerem typu UChAP-500, v roce 1939. Poté byly oba zmíněné kontejnery zavedeny do výroby. Kontejner typu UChAP-250 byl přitom určen pro jednomotorový bitevní letoun typu BŠ-2 z dílny S.V. Iljušina, později známý jako Il-2 (Bark), a jednomotorový námořní hydroplán typu MBR-2 (Mote) z dílny G.M. Berjeva.

Verze:  -

Nosič:  Il-2/BŠ-2 (Bark) a MBR-2 (Mote)

Uživatelé:  SSSR


 

 

TTD:     
Délka: ?
Průměr: ?
Objem: 110 l
Průtok trysky: 50 až 60 l/s



 


poslední úpravy provedeny dne: 22.6.2025