Volant Aerotech VE25
Pětimístný eVTOL typu VE25 z dílny společnosti Volant Aerotech ze Shanghaie se zaměřením na vývoj a výrobu autonomních dopravních prostředků pro městskou a příměstskou dopravu s kolmým vzletem a přistáním na elektrický pohon, která byla založena v červnu roku 2021, slouží k dopravě cestujících, přepravě nákladu a sanitní letům. Zmíněný stroj je koncipován jako hornoplošník s štíhlým přímým křídlem s půdorysem ve tvaru lichoběžníku a nulovým vzepětím a zdvojenými ocasními plochami. Jeho drak je zhotoven z kompozitu na bázi uhlíkových vláken. Vřetenovitý trup eVTOLu typu VE25 ukrývá kabinu se sedadlem pilota vpředu a sedadly čtyř pasažérů vzadu. Zasklení pilotního prostoru se sestává ze dvou rozměrných oválných čelních oken a dvou postranních lichoběžníkových oken. Postranní okna pilotního prostoru eVTOLu typu VE25 jsou přitom součástí výklopných vstupních dveří. Zasklení osobní kabiny tohoto stroje tvoří dva páry rozměrných obdélníkových oken. Okna, která se nacházejí na levoboku kabiny cestujících, jsou přitom součástí rozměrných obdélníkových vstupních dveří. Ocasní plochy eVTOLu typu VE25 se sestávají z jedné štíhlé vodorovné plochy (VOP) s půdorysem ve tvaru obdélníku a výrazným kladným vzepětím a jedné štíhlé lichoběžníkové zdvojené svislé plochy (SOP). SOP tohoto stroje zaujímá sklon vně podélnou osu trupu a je uchycena ke koncům VOP. Pohon eVTOLu typu VE25 obstarává deset elektromotorů. Osm z nich přitom roztáčí malé dvoulisté nosné rotory. Ty tomuto stroji umožňují vzlétat a přistávat kolmo. Všech osm nosných rotorů je uchyceno k hřbetu dvou párů štíhlých horizontálních nosníků, které procházejí křídlem. Vnitřní pár těchto nosníků přitom propojuje křídlo s konci VOP. Ke každému nosníku jsou uchyceny dva nosné rotory. Zatímco jeden z nich se nachází před, ten druhý je umístěn za křídlem. Zbylé dva elektromotory roztáčejí šestilisté tlačné vrtule, které zajišťují pohon při dopředném letu. Jejich instalace se zase nahází na koncích vnitřního páru křídelních nosníků, přímo za ocasními plochami. Napájení elektromotorů eVTOLu typu VE25 obstarávají palubní baterie. K vzletu a přistání tento stroj využívá pevný lyžový podvozek trubkové konstrukce. V červnu roku 2022 byla zahájena stavba 1:1 technologického demonstrátoru eVTOLu typu VE25, který vešel ve známost jako VE25 X1. Tomu předcházely letové zkoušky zmenšeného 1:3 bezpilotního technologického demonstrátoru, který nese označení VT-25 Tiny. Ty se přitom rozeběhly v červnu roku 2021. Svůj slavností „roll-out“ si 1:1 demonstrátor VE25 X1 odbyl dne 3. září 2022, na letišti Yixin, nacházejícím se poblíž Shanghaie. Pozemní zkoušky pohonného systému tohoto stroje se rozeběhly dne 19. listopadu toho samého roku. Dne 18. ledna 2023 bylo oznámeno, že demonstrátor VE25 X1 vykonal první upoutaný kolmý vzlet. Se završením certifikačních zkoušek eVTOLu typu VE25 se počítá v roce 2026.
Verze: žádné
Vyrobeno: 1:1. technologický demonstrátor
Uživatelé: žádní (pouze výzkumný stroj)
Posádka: jeden pilot
Pohon: deset elektromotorů blíže nespecifikovaného typu
Kapacita: čtyři pasažéři
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 2 500 kg |
Užitečné zatížení: | 500 kg |
Max. rychlost: | 235 km/h |
Cestovní rychlost: | 200 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | 200 km |
Vytrvalost: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 11.2.2023