Vertaxi Matrix 1 (M1)

Autonomní pětimístný eVTOL typu Matrix 1 z dílny společnosti Vertaxi ze Zhuhaie, která byla založena v roce 2021, slouží k městské a meziměstské přepravě cestujících a nákladu. Drak zmíněného stroje je zhotoven z kompozitu na bázi uhlíkových vláken. Trup eVTOLu typu Matrix 1 má štíhlý kapkovitý tvar a svou zadní částí plynule přechází v nosník ocasních ploch. Útroby trupu tohoto stroje z podstatné části vyplňuje bohatě zasklená pětimístná kabina cestujících s jedním sedadlem vpředu a čtyřmi sedadly uspořádanými po dvou do dvou řad vzadu. Zasklení kabiny eVTOLu typu Matrix 1 se sestává z jednoho rozměrného zaobleného čelního okna, které zaujímá celou horní polovinu špice trupu, a jednoho páru rozměrných postranních oken. Postranní okna kabiny tohoto stroje jsou přitom součástí rozměrných výklopných (směrem nahoru ven) obdélníkových vstupních dveří. Vnitřní objem kabiny eVTOLu typu Matrix 1, kterou lze překonfigurovat na nákladový prostor, činí cca 3,5 m3. eVTOL typu Matrix 1 má štíhlé hornoplošně uspořádané lichoběžníkové křídlo s plynule se zmenšujícím vzepětím směrem od kořenů ke koncům, které je opatřeno štíhlými lichoběžníkovými winglety, a štíhlé motýlkové ocasní plochy s lichoběžníkovým tvarem. Ocasní plochy tohoto stroje jsou dvakrát zalomeny. Jejich střední části přitom mají výrazně menší vzepětí než části vnitřní a vnější. Kromě toho mají značné rozpětí. Jejich rozpětí odpovídá přibližně polovině rozpětí křídla. Křídlo eVTOLu typu Matrix 1 je s ocasními plochami navzájem propojeno čtyřmi štíhlými horizontálními nosníky. Na náběžné hrany ocasních ploch jsou přitom všechny čtyři křídelní nosníky napojeny v místě jejich zalomení. V čele všech čtyř křídelních horizontálních nosníků tohoto stroje, které vystupují z náběžné hrany až před špici trupu, se nachází instalace dvoulistých tažných vrtulí. Ty eVTOL typu Matrix 1 pohání při horizontálním letu. K svislému vzletu a přistání tento stroj využívá 16 malých dvoulistých nosných rotorů. Ty jsou přitom instalovány na hřbetu křídelních horizontálních nosníků. Každý z nich nese čtyři nosné rotory. Zatímco dva z nich se nacházejí před náběžnou hranou křídla, zbylé dvou jsou umístěny mezi odtokovou hranou křídla a náběžnou hranou ocasních ploch. Každý nosný rotor roztáčí jeden elektromotor, stejně jako každou vrtuli. eVTOL typu Matrix 1 tedy pohání celkem 20 elektromotorů. Jejich napájení obstarávají akumulátorové baterie. K vzletu a přistání tento stroj využívá pevný tříbodový podvozek. Podvozek eVTOL typu Matrix 1 má přitom podobu profilů, z nichž jeden vystupuje z břicha špice trupu a dva z okrajů břicha střední části trupu, na úrovni odtokové hrany křídla. eVTOL typu Matrix 1 může létat zcela autonomně, kdy je řízen autopilotem, nebo být pilotován na dálku z pozemního řídícího stanoviště. Přitom se má jednat o první autonomní eVTOL čínské konstrukce se vzletovou hmotností 2 t. Stavba prototypu eVTOLu typu Matrix 1 byla zahájena v březnu roku 2023. Do oblak se tento stroj napoprvé vydal v říjnu toho samého roku. Jako první má být, v roce 2025, certifikována nákladní verze eVTOLu typu Matrix 1. Se završením certifikačních zkoušek dopravní verze tohoto stroje se počítá v roce 2027. Produkce eVTOLu typu Matrix 1 má probíhat v závodě Fcourier Aviation, který se nachází v Zhongshanu, v provincii Guangdong. Montáž tohoto stroje mají přitom být schopny zvládnout jen 2 až 3 osoby.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální (autopilot)

Pohon:       20 elektromotorů neznámého typu

Kapacita:    5 cestujících

                

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 14,5 m
Délka:   10 m
Výška: 3 m
Prázdná hmotnost: 1 500 kg
Max. vzletová hmotnost: 2 000 kg
Max. užitečné zatížení: 500 kg
Cestovní rychlost: 200 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    250 km
Vytrvalost: ?

 



 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 4.2.2025