Tongfei North China Aircraft Industry AG-EX

Pětimístný eVTOL typu AG-EX z dílny společnosti Tongfei North China Aircraft Industry korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China) je určen k městské a meziměstské dopravě cestujících a nákladu. Zmíněný stroj má kapkovitý trup, přímé hornoplošně uspořádané křídlo s krátkými lichoběžníkovými winglety a vysoké „motýlkové“ ocasní plochy s lichoběžníkovým tvarem. Jeho drak je z podstatné části zhotoven z kompozitu na bázi uhlíkových vláken. Útroby trupu eVTOLu typu AG-EX z podstatné části vyplňuje kabina se sedadly pro jednoho pilota a čtyři cestující. Zasklení kabiny tohoto stroje se sestává z jednoho rozměrného čelního a tří párů tandemově uspořádaných postranních oken. Druhý pár postranních oken kabiny eVTOLu typu AG-EX je přitom součástí vstupních dveří. Křídlem tohoto stroje prochází čtveřice horizontálních nosníků s kruhovým průřezem. V čele všech čtyř křídelních nosníků eVTOLu typu AG-EX, před náběžnou hranou křídla, se nachází instalace překlopných vrtulí. Ty při svislém vzletu zaujímají vertikální pozici. Po dosažení určité výšky a rychlosti se postupně natáčejí z vertikální polohy do polohy horizontální. Tím eVTOL typu AG-EX přechází z visu do horizontálního letu. Přechod z horizontálního letu do visu před přestáním se děje v opačném sledu. Na zádi všech čtyř křídelních nosníků tohoto stroje, za odtokovou hranou křídla, je zase umístěna instalace nevelkých nosných rotorů. Všechny vrtule eVTOLu typu AG-EX roztáčejí elektromotory, které jsou napájeny palubními akumulátorovými bateriemi. K vzletu a přistání tento stroj využívá pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco instalace příďového podvozku se nachází pod špicí trupu, hlavní podvozky eVTOLu typu AG-EX jsou uchyceny k okrajům břicha střední části trupu, na úrovni křídla. Stavbě reálného prototypu tohoto stroje předcházely testy zmenšených 1:6 a 1:2 bezpilotních technologických demonstrátorů. Práce na demonstrátorech se přitom rozeběhly v roce 2020. Široké veřejnosti byl projekt eVTOLu typu AG-EX poprvé prezentován na Airshow China 2021, která se konala v listopadu roku 2021 v Zhuhai. Do oblak se 1:2 bezpilotní demonstrátor tohoto stroje napoprvé vydal v prosinci roku 2022, po završení zkoušek 1:6 demonstrátoru. Zatímco v čele křídelních nosníků 1:2 bezpilotního demonstrátoru eVTOLu typu AG-EX se nacházejí třílisté překlopné vrtule, na jejich zádi jsou umístěny dvoulisté nosné rotory. V únoru roku 2024 bylo výrobcem oznámeno, že byl s 1:2 demonstrátorem tohoto stroje proveden první úspěšný přechod z visu do dopředného letu. Svůj veřejný debut si 1:2 bezpilotní demonstrátor eVTOLu typu AG-EX odbyl na Airshow China 2024, která se konala v listopadu roku 2024 v Zhuhai.
Verze: žádné
Vyrobeno: jeden bezpilotní 1:6 technologický demonstrátor a jeden bezpilotní 1:2 technologický demonstrátor
Uživatelé: žádní
Posádka: pět osob
Pohon: osm elektromotorů neznámého typu
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. užitečné zatížení: | 450 kg |
Max. rychlost: | 240 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | 200 km |
Vytrvalost: | 60 min |
Poslední úpravy provedeny dne: 11.12.2024