SAC/Baoding/Manta ANN-6
Šestimístný eVTOL typu ANN-6 primárně slouží k meziměstské dopravě cestujících. Zmíněný stroj je vyvíjen v kooperaci čínských společností SAC (Shenyang Aircraft Company) a Baoding Kaibri Technology Company a italské společnosti Manta Aircraft Company. Koncepční řešení tohoto nekonvenčně pojatého stroje je přitom dílem posledně uvedeného italského start-upu. eVTOL typu ANN-6 má poměrně široký horizontálně zploštělý trup s protáhlou špicí, kachní uspořádání nosných ploch a štíhlé motýlkové ocasní plochy s lichoběžníkovým tvarem. K přídi trupu tohoto stroje je uchycena šípová kachní plocha. Instalace křídla se nachází, na středoplošné pozici, přímo mezi kabinou posádky a ocasními plochami. Křídlo eVTOLu typu ANN-6 má půdorys ve tvaru lichoběžníku a je opatřeno lichoběžníkovými winglety. Pohon tohoto stroje obstarává osm elektromotorů. Každý z nich roztáčí jeden zaplášťovaný ventilátor. Čtyři z nich jsou přitom instalovány vertikálně uvnitř trupu, dva za sebou ve špici a dva za sebou na zádi. Tyto čtyři ventilátory jsou používány pouze pro svislý vzlet a přistání. V průběhu horizontálního letu nepracují. Zbylé čtyři ventilátory jsou instalovány, po dvou, uvnitř dvou zdvojených válcovitých gondol. Zmíněné gondoly se nacházejí pod „seříznutou“ náběžnou hranou střední partie křídla, přímo mezi trupem a mohutnými aerodynamickými hřebeny a jsou řešeny jako překlopné. Při svislém vzletu se přitom nacházejí ve vertikální pozici. Po dosažení určité výšky a rychlosti se postupně natáčejí z vertikální pozice do pozice horizontální. Tímto tento stroj postupně přechází z visu do horizontálního letu. Přechod z horizontálního letu do visu se děje v opačném sledu. Křídelní ventilátory tedy zajišťují pohon eVTOLu typu ANN-6 při visu i dopředném letu. Napájení elektromotorů tohoto stroje obstarávají palubní akumulátorové baterie. Ty jsou přitom v průběhu letu dobíjeny generátorem, který je poháněn spalovacím motorem. Nejedná se tedy o čistě elektricky poháněný stroj, ale o stroj s hybridním pohonem. Díky hybridnímu pohonu se jeho provoz obejde bez nabíjecích stanic. Hybridní pohon mu navíc zajišťuje poměrně velký dolet (300 km). Dolet eVTOLu typu ANN-6 lze přitom dále navýšit (až na 1 000 km) vzletem a přistáním v režimu STOL, tj. s krátkým rozjezdem a dojezdem. Kabina eVTOLu typu ANN-6 je komfortně zařízena a je opatřena bohatě zaskleným širokým polokapkovitým překrytem. Její útroby zpřístupňují dva tandemově uspořádané páry postranních výklopných (směrem nahoru ven) dveří. Sedadla posádky jsou uvnitř kabiny tohoto stroje uspořádána po dvou do tří řad. V zadních dvou řadách přitom pasažéři sedí čelem proti sobě. eVTOL typu ANN-6 je opatřen digitálním elektro-impulsním systémem řízení (FBW), které je navrženo dle filozofie HOCAS (Hands od throttle-and-stick) a které využívá tzv. side-sticky. Vzletové a přistávací zařízení tohoto stroje tvoří pevný tříbodový podvozek příďového typu. Podvozky eVTOLu typu ANN-6 jsou přitom opatřeny aerodynamickými kryty. Zmíněný stroj má modulární konstrukci. Jeho drak se tedy sestává z několika modulů, které lze poměrně snadno smontovat a demontovat. Konkrétně se jedná o trup, kachní plochy, křídlo a pohonné moduly. Toto řešení nejenže usnadňuje jeho přepravu, ale též vývoj dalších verzí s různým určením, včetně verze nákladní či verze sanitní. Provozní náklady a náklady na údržbu eVTOLu typu ANN-6 by měly být nižší než u klasických vrtulníků té samé kategorie, a to při vyšší cestovní rychlosti a delším doletu. Široké veřejnosti byl tento stroj poprvé prezentován na Airshow China 2024, která se konala v listopadu roku 2024 v Zhuhai, ve formě 1:1 makety. Se zahájením letových zkoušek prototypu eVTOLu typu ANN-6 se počítá v roce 2025.
Verze: žádné
Vyrobeno: ?
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden pilot
Pohon: osm elektromotorů neznámého typu a jeden spalovací motor neznámého typu
Kapacita: pět pasažérů
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 12,10 m |
Délka: | 12,30 m |
Výška: | 2,75 m |
Prázdná hmotnost: | 1 740 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 2 520* kg |
Max. užitečné zatížení: | 500 kg |
Max. rychlost: | 330 km/h |
Cestovní rychlost: | 240 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | 300** km |
Vytrvalost: | 1*** h |
* při vertikálním vzletu, resp. 3 020 kg při vzletu s krátkým rozjezdem
** s vertikálním vzletem a přistáním, resp. 1 000 km s konvenčním vzletem a přistáním
*** s vertikálním vzletem a přistáním, resp. 4 h s konvenčním vzletem a přistáním
Poslední úpravy provedeny dne: 8.1.2024